Clickbait – czym grożą zwodnicze nagłówki?

Każdy z nas z pewnością nie raz natknął się na clickbait. Mylące, oszukańcze nagłówki, które obiecują złote góry. Są irytujące i zdecydowanie niepotrzebne, zaś witrynom, które je stosują, mogą przynieść więcej szkody niż pożytku. Przyjrzyjmy się zagrożeniom clickbaitu.

Czym jest clickbait?


Clickbait to w dosłownym tłumaczeniu "zachęta do kliknięcia" (bait = przynęta). To popularna w Internecie technika, polegająca na takim tworzeniu treści, by skusić użytkownika do kliknięcia. Niestety clickbait niemal zawsze wykorzystywany jest w negatywny sposób. Nagłówki clickbaitowe obiecują niesamowite treści i korzyści, ale potem okazuje się, że właściwy artykuł nie jest niczym specjalnym.

Clickbait najczęściej stosuje się właśnie w nagłówkach, ale i w anchor text (tekst zakotwiczenia, czyli linku). Ideą tej strategii jest zwiększenie liczby kliknięć kosztem reputacji witryny oraz jakości dostarczanych treści.

Nagłówki clickbaitowe stawiają na emocje, sensację i kontrowersję. Mają zaintrygować, kusić, wzbudzać zainteresowanie. A fakt, że sama treść pozbawiona jest już wartości, w tym przypadku odgrywa drugorzędną rolę. Clickbait jest bardzo negatywnym zjawiskiem, a internauci odnoszą się do niego z jednoznaczną niechęcią.

Zagrożenia clickbaitu


Zwodnicze nagłówki niosą za sobą szereg niekorzystnych skutków. To przede wszystkim:

  • Utrata zaufania. Jeśli użytkownicy trafiają na oszukańcze nagłówki, które obiecują wartościową treść, lecz artykuł jej nie dostarcza, stracą zaufanie do marki lub strony.
  • Spadek zaangażowania. Clickbaitowe nagłówki zadziałają pierwsze kilka razy, ale w końcu użytkownicy przestaną zwracać na nie uwagę, wiedząc, że treści nie oferują nic wartościowego.
  • Większy wskaźnik odrzuceń. Użytkownik szybko opuści stronę, jeśli zorientuje się, że padł ofiarą clickbaitu. Zwiększa to wskaźnik odrzuceń - bounce rate. Jest to bardzo negatywne dla statystyk stron i jej SEO.
  • Negatywny wpływ na SEO strony. Im gorsze doświadczenia użytkownika, tym gorsze pozycjonowanie strony. Clickbait aktywnie przyczynia się do zaniżania pozycji w wynikach wyszukiwania.

  • Clickbait a kary od wyszukiwarki


    Algorytmy wyszukiwarki mogą nałożyć stosowne kary na strony, które nagminnie dopuszczają się clickbaitu. Za zwodnicze nagłówki wyszukiwarka powoduje obniżenie pozycji w SERP-ach. Może także nałożyć karę w postaci filtru.

    Przykłady clickbaitowych nagłówków


    Wiemy już, czym jest oraz jakie są zagrożenia clickbaitu. Przyjrzyjmy się na koniec kilku przykładom. Podkreślmy jednocześnie - w ten sposób nie należy pisać nagłówków!

    Clickbait - czym grożą zwodnicze nagłówki?

    Przykłady nagłówków typu clickbait

    Podsumowując: jak niejednokrotnie podkreślamy, treści dostarczane do Internetu powinny przede wszystkim nieść wartość i użyteczność dla odbiorców. Nagłówki, które ją obiecują, ale są niezgodne z prawdą, to bardzo nieuczciwa praktyka. Dlatego w procesie tworzenia nagłówków pamiętajmy, by były prawdomówne i w skrócie prezentowały faktyczną zawartość treści.

    Przeczytaj dodatkowo:

  • Czy wiesz, jakie są rodzaje i funkcje nagłówków w SEO?
  • Treści interaktywne - jak zaangażować użytkowników strony?


  • Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski