Click-through rate. Co o stronie mówi współczynnik CTR?

Click-through rate to jeden z ważniejszych współczynników, określających kondycję strony lub wydajność reklamy. W tym artykule wyjaśnimy, jak go liczyć oraz przyjrzymy się dokładniej jego znaczeniu. Do dzieła!

Co to jest CTR?


Click-through rate to współczynnik klikalności. Określa stosunek kliknięć w link lub stronę do liczby ich wyświetleń. Stosuje się go do miary efektywności kampanii i działań w Internecie.

Jak obliczyć CTR?


CTR oblicza się w następujący sposób:

CTR = (k/w) x 100%
gdzie:
k - liczba kliknięć
w - liczba wyświetleń

Przykładowo: nasza strona została wyświetlona 500 razy, a kliknięta 100 razy. W tym przypadku CTR wynosi:
CTR = (100/500) x 100% = 20%

Powyższy wynik określa procentowy stosunek kliknięć linku do wszystkich jego wyświetleń. Innymi słowy, przeciętnie co piąta osoba, która wyświetliła link lub stronę, kliknęła w nią.

Funkcje CTR


CTR spełnia kilka zasadniczych funkcji oraz dostarcza nam garść przydatnych informacji.

  • Pomiar skuteczności. CTR pozwala określić, ile spośród wyświetleń przełożyło się faktycznie na kliknięcia. Dzięki temu możemy stwierdzić, czy dana treść, np. reklama, jest skuteczna. Jeżeli jest dobrze przygotowana i zachęca do kliknięcia, jej CTR jest wysoki.
  • Ocena jakości treści. CTR pozwala nam przeskanować stronę i zlokalizować elementy, które są najbardziej klikalne. Pozwala określić, które linki i treści przyciągają uwagę.
  • Sygnał do optymalizacji. Na podstawie analizy wskaźnika CTR możemy stwierdzić, co trzeba poprawić. CTR pozwala nam monitorować skuteczność danych elementów w czasie i wprowadzać usprawnienia.


  • Jak sprawdzić CTR?


    CTR możemy sprawdzić za pomocą narzędzi Google. Przydatne okażą się z pewnością:

  • Google Ads,
  • Google Analytics,
  • Google Search Console.
  • Jak mogę zwiększyć współczynnik CTR na swojej stronie?


    Podejmij poniższe działania!

  • Twórz wartościowe, jakościowe treści.
  • Zadbaj o przyciągające uwagę, intrygujące nagłówki oraz metadane.
  • Korzystaj z atrakcyjnych grafik, zdjęć i multimediów, np. materiałów wideo. Upewnij się, że pliki graficzne mają atrybuty ALT.
  • Zadbaj o dobrą optymalizację i widoczność strony na urządzeniach mobilnych.
  • Testuj różne rozwiązania i wybieraj te, które zapewniają świetny CTR.
  • Stale monitoruj wyniki i usprawniaj działania.


  • Podsumowując: Click-through rate to jeden z ważniejszych wskaźników efektywności działań w marketingu i SEO. Profesjonalny specjalista SEO wie, że warto znać jego specyfikę i stosować przy tworzeniu treści na stronę. Powodzenia!

    Przeczytaj też: Dwell time - o czym mówi cenny wskaźnik SEO?

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski