Co to jest churn rate?
Churn rate - wskaźnik rezygnacji klientów - mierzy procent klientów lub subskrybentów, którzy przestali korzystać z usług firmy w określonym czasie. Jest to kluczowy wskaźnik dla firm działających na modelu subskrypcyjnym lub dla tych, które polegają na stałych relacjach z klientami. Pomaga zrozumieć, w jakim tempie firma traci swoich użytkowników.
W języku angielskim słowo "churn" ma wiele znaczeń. Nazwa wskaźnika prawdopodobnie wzięła się od znaczenia "zburzyć", "mącić". Oddaje to niejako naturę wskaźnika, którego im wyższe wskazania, tym gorzej dla firmy.
Jak obliczyć churn rate? Wzór na churn rate
Wskaźnik churn rate obliczamy, dzieląc liczbę klientów, którzy odeszli w danym okresie, przez całkowitą liczbę klientów na początku tego okresu. Następnie mnożymy wynik przez 100%.
Przykładowo: jeśli na początku badanego okresu (np. pierwszego dnia miesiąca) mieliśmy 5000 subskrybentów platformy, lecz w ciągu miesiąca 100 z nich zrezygnowało z subskrypcji, nasz churn rate wynosi 2%.