ChatGPT, Copilot czy Gemini – którą AI wybrać?

Sztuczna inteligencja na dobre zawładnęła cyfrowym światem. Marketing internetowy wspomaga się nią w niemal każdej dziedzinie. Obecnie do wyboru mamy setki, a nawet tysiące narzędzi, które mogą wspomóc nas w codziennych działaniach. Zdecydowanie najpopularniejsze i najczęściej używane - bo jednocześnie najbardziej wszechstronne - są czatboty, które mogą pomagać nam przy pisaniu artykułów, liczeniu formuł, tworzeniu konspektów, analizie tekstów i dziesiątkach innych zadań.

Dlatego też w tym artykule pochylimy się nad ChatemGPT, Copilotem oraz Gemini - narzędziami oferowanymi przez OpenAI, Microsoft i Google. Jakie są silne strony tych trzech systemów i w jaki sposób mogą wesprzeć nas w marketingowych działaniach dnia codziennego? I wreszcie - które narzędzie warto wybrać?

ChatGPT, Copilot, Gemini - potężne narzędzia AI - definicje i opisy


Czym są ChatGPT, Copilot, Gemini? Przyjrzyjmy się:

  • Gemini AI to zaawansowany model językowy stworzony przez Google, który wyznacza nowe standardy w dziedzinie sztucznej inteligencji. To nie zwykły chatbot, ale narzędzie zdolne do rozumienia i generowania różnorodnych treści, w tym tekstów, kodów, a nawet obrazów. Gemini może przetwarzać i łączyć informacje z różnych źródeł, takich jak tekst, dźwięk czy obraz. Dzięki temu wykonuje bardziej złożone zadania, takie jak tłumaczenie języków, pisanie różnego rodzaju treści kreatywnych czy nawet rozwiązywanie problemów matematycznych. Gemini to wynik intensywnych badań Google nad sztuczną inteligencją. Model wytrenowano na ogromnych ilościach danych, co pozwoliło mu osiągnąć niezwykłą precyzję i wszechstronność. To sprawia, że jest niezwykle obiecującym narzędziem, które może zrewolucjonizować wiele dziedzin, od edukacji po biznes.
  • ChatGPT to zaawansowany model językowy stworzony przez OpenAI, który specjalizuje się w generowaniu tekstu podobnego do ludzkiego. To narzędzie oparte na architekturze GPT (Generative Pre-trained Transformer), która umożliwia mu rozumienie i generowanie tekstu w sposób naturalny. ChatGPT został wytrenowany na ogromnych ilościach danych tekstowych, co pozwala mu na wykonywanie wielu zadań związanych z językiem, takich jak odpowiadanie na pytania, tłumaczenie języków, pisanie różnego rodzaju treści kreatywnych, a nawet prowadzenie rozmów. Podobnie jak Gemini, ChatGPT może przetwarzać i generować różne rodzaje danych tekstowych. ChatGPT jest zazwyczaj bardziej skoncentrowany na interakcji z użytkownikiem w formie rozmowy, podczas gdy Gemini może być wykorzystywany do szerszego zakresu zadań. Oba modele reprezentują szczytowe osiągnięcia w dziedzinie AI i mają potencjał zrewolucjonizować wiele dziedzin naszego życia.
  • Copilot AI to zaawansowany system sztucznej inteligencji, który działa jako asystent cyfrowy, pomagając użytkownikom w wykonywaniu różnorodnych zadań. Został zaprojektowany, aby współpracować z użytkownikiem, dostarczając sugestii, automatyzując powtarzalne czynności i zwiększając ogólną produktywność. Copilot AI jest zazwyczaj zintegrowany z konkretnymi aplikacjami lub platformami, takimi jak edytory tekstu, arkusze kalkulacyjne czy środowiska programistyczne. Przykładowo - Copilot AI w edytorze tekstu sugeruje kolejne zdania, automatycznie uzupełnia kod w środowisku programistycznym lub generuje treści, takie jak e-maile czy raporty. Copilot jest stale ulepszany dzięki algorytmom uczenia maszynowego, co pozwala mu na coraz lepsze zrozumienie kontekstu i potrzeb użytkownika. Dzięki temu staje się nie tylko narzędziem zwiększającym efektywność pracy, ale także partnerem, który wspiera użytkownika w podejmowaniu decyzji.


  • Skupmy się teraz nad każdym z narzędzi osobna i opiszmy pokrótce ich zalety, wady oraz funkcjonalności.

    Gemini - AI od Google'a


    Funkcjonalności Gemini:

  • Najnowszy model to Gemini 1.5 Pro
  • Oferuje tworzenie treści - generowanie pomysłów (od haseł reklamowych po pełne artykuły blogowe, dopasowane do tematyki i grupy docelowej); tworzenie długich treści (długie artykuły, scenariusze, raporty); personalizowanie treści (tworzenie ich w oparciu o dane odbiorcy i sprawianie, by były bardziej angażujące)
  • Optymalizacja SEO - identyfikacja nowych słów kluczowych dla branży, tworzenie treści opartej na tych słowach, generowanie meta opisów i meta tytułów czy opisów alternatywnych dla obrazków
  • Wsparcie przy reklamie - generowanie promptów i tekstów reklamowych, optymalizacja kampanii reklamowych (analiza wydajności, sugestie zmian), pomoc przy targetowaniu reklam
  • Analiza danych i raportowanie - Gemini może analizować duże ilości danych tekstowych, takich jak recenzje produktów czy komentarze w mediach społecznościowych, aby określić, co klienci myślą o marce. Generować raporty dotyczące wydajności kampanii marketingowych, co pozwala na szybsze podejmowanie decyzji. Ponadto dzięki analizie dużych zbiorów danych, Gemini może identyfikować wschodzące trendy w danej branży (emerging trends)
  • Obsługa klienta - tworzenie chatbotów do prowadzenia naturalnych rozmów z klientami, personalizować obsługę klienta (na podstawie historii interakcji z klientem Gemini dostarcza spersonalizowane odpowiedzi i rekomendacje), analiza opinii w social mediach, by identyfikować obszary wymagające poprawy
  • Gemini może być wykorzystany do przeprowadzania badań rynku, np. poprzez generowanie pytań do ankiet lub analizę wyników badań

  • Zalety Gemini:

  • Gemini jest bardzo wszechstronny i elastyczny - użyjemy go do szerokiego wachlarza zadań marketingowych
  • Gemini jest efektywny - ma niższe wymagania obliczeniowe
  • Gemini świetnie rozumuje - doskonale rozumie prompty i dostarcza precyzyjnych, pełnych odpowiedzi, z czym inne narzędzia, zwłaszcza ChatGPT, miewają problemy
  • zdecydowanie najszybciej odpowiada na zadawane pytania (w porównaniu z ChatemGPT i Copilotem)

  • Wady Gemini:

  • tak jak ChatGPT, Gemini również popełnia błędy - dlatego musimy weryfikować prawdziwość informacji, jakie nam daje
  • Gemini jest stale ulepszany, ale to stosunkowo młoda AI - dlatego musimy dać mu nieco czasu, gdyż jest na w miarę wczesnym etapie własnej edukacji

  • 💡 Gemini AI oferuje marketerom szerokie możliwości automatyzacji i optymalizacji wielu zadań, co pozwala im zaoszczędzić czas i zwiększyć efektywność działań marketingowych. Z narzędzia można skorzystać tutaj: Gemini AI

    ChatGPT - AI od OpenAI


    Funkcjonalności ChatGPT:

  • Najnowszy model to ChatGPT-4o
  • Tworzenie treści marketingowych - od artykułów blogowych, przez posty na social media (z dostosowaniem na różne platformy - Facebook, Instagram, LinkedIn i inne), treści reklamowe (np. teksty reklamowe do Google Ads, Meta Ads), aż po pisanie opisów produktów (na strony e-commerce)
  • Wsparcie w SEO - analiza słów kluczowych, analiza konkurencji, tworzenie meta danych
  • Komunikacja z klientami - ChatGPT może być używany w chatbotach do automatyzacji odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, poprawiając czas reakcji i dostępność wsparcia; pomaga w generowaniu treści do kampanii e-mail marketingowych, w tym personalizowanych wiadomości, które lepiej angażują odbiorców
  • Badania rynkowe - tworzenie raportów z analizą danych z kampanii marketingowych, w tym interpretacją wyników i sugestiami dotyczącymi optymalizacji; analiza trendów, które mogą zyskać na popularności za jakiś czas
  • Planowanie kampanii - ChatGPT może dla nas tworzyć pomysły na nowe kampanie marketingowe, w tym propozycje tematów, haseł reklamowych i struktur kampanii; wspomoże też w content marketingu - zrobi harmonogramy publikacji treści i opracuje ich konspekty, a także je napisze
  • Korekta i optymalizacja treści - koretka językowa (gramatyka, styl, spójność); sugestie dotyczące poprawy tekstów pod kątem lepszej konwersji, czytelności, zaangażowania
  • Tworzenie grafik - służy do tego dedykowane narzędzie DALL-E
  • Treści video - tworzenie scenariuszy materiałów video, sugerowanie tematów i pomysłów
  • Kampanie PPC - ChatGPT wskaże słowa kluczowe, grupy docelowe i teksty reklamowe, które mogą poprawić skuteczność kampanii PPC (Pay-Per-Click)

  • Zalety ChatGPT:

  • naturalny dialog - rozmowa jak z drugim człowiekiem
  • rozumie kontekst - więc bierze pod uwagę poprzednie etapy rozmowy
  • wypowiada się swobodnie o różnych tematach
  • ciągle się uczy - na podstawie prowadzonych rozmów udoskonala się
  • jest obiektywny - jest jak robot, a więc jest pozbawiony emocji i własnych poglądów
  • powszechnie dostępny i prosty w użyciu
  • bezpieczeństwo, prywatność - nasze dane są chronione, kiedy piszemy z ChatemGPT

  • Wady ChatGPT:

  • czasem źle rozumie kontekst rozmowy - czyli innymi słowy: nie odpowiada na to, o co go dokładnie pytamy; w związku z tym trzeba starać się precyzyjnie pytać
  • zdarza się, że podsuwa nam nieprawdziwe informacje - ChatGPT nie jest wszechwiedzący ani nie dysponuje własną bazą danych, tylko przeszukuje dla nas Internet i oferuje skondensowaną wiedzę na podstawie tego, co znajdzie; w związku z tym nieraz pisze nieprawdę - musimy uważnie weryfikować to, co powie
  • nie bardzo rozumie subtelności i zawiłości języka potocznego - przez co czasami odpisuje nieadekwatnie

  • 💡 ChatGPT to wszechstronne narzędzie w marketingu internetowym, które pomaga w automatyzacji zadań, wspiera w codziennych procesach i optymalizuje różnorodne zadania, pozwalając marketerom skupić się na bardziej strategicznych aspektach ich pracy. Można z niego skorzystać tutaj: ChatGPT

    ➡️ We wrześniu ukazał się nowy model o1, znany jako Strawberry - polecamy artykuł: OpenAI wydaje nowy model GPT Strawberry (o1)

    Copilot - AI od Microsoftu


    Funkcjonalności Copilota:

  • Tworzenie treści - podobnie jak Gemini i ChatGPT, tak i Copilot wygeneruje dla nas treści marketingowe - posty, artykuły, opisy produktów; ponadto dzięki analizie danych o klientach, Copilot może dostosowywać treści do indywidualnych preferencji i zachowań użytkowników
  • Automatyzacja kampanii - wsparcie w planowaniu, koordynacji, monitoringu kampanii marketingowych, dzięki praca nad nimi będzie bardziej dopasowana do szybko zmieniającego się rynku; Copilot może też precyzyjnie targetować kampanie na bazie analizy danych
  • Analiza danych - badanie wzorców zachowań klientów i przewidywanie ich
  • Zarządzanie relacjami z klientami - zbieranie i analiza opinii klientów, co pozwala nam lepiej dopasować strategię do ich potrzeb
  • Badania rynku - automatyczne zbieranie i analiza danych rynkowych - aktualne trendy i potrzeby rynku, a my na bazie tego dopasowujemy strategię; generowanie szczegółowych raportów z badań rynku - lepsze rozumienie otoczenia firmy, konkurencji i klientów
  • Zarządzanie treściami wizualnymi - tworzenie grafik na potrzeby kampanii marketingowych; analiza danych i sugerowanie najlepszych praktyk w temacie użycia elementów wizualnych w kampaniach

  • Zalety Copilota:

  • Copilot jest zintegrowany z aplikacjami Microsoftu - np. Teams czy Outlook; pozwala to korzystać z jego wsparcia nie tylko w dedykowanym chacie, ale i przy innych okazjach
  • wysoki poziom bezpieczeństwa danych - zwłaszcza kiedy pracujemy z wyjątkowo poufnymi informacjami firmowymi
  • inteligentne sugestie - Copilot przewiduje, w jakim kierunku zmierza rozmowa i podsuwa nam od razu następne pytania, które prawdopodobnie zadamy, upłynniając tym samym tok dialogu
  • różne tryby konwersacji - pozwala nam to dopasować styl rozmowy
  • Copilot jest zintegrowany z Bing - wyszukiwarką Microsoftu (alternatywą dla Google)

  • Wady Copilota:

  • Copilot nie jest zbyt kreatywny - a przynajmniej nie tak jak ChatGPT, a w szczególności Gemini
  • krótkie odpowiedzi - to nie zawsze wada, tym niemniej Copilot oferuje mniej szczegółów w odpowiedziach niż ChatGPT czy Gemini
  • nie rozumie kontekstu tak dokładnie jak dwa pozostałe modele
  • Copilot jest wolniejszy niż ChatGPT i Gemini - więcej czasu zajmuje mu napisanie odpowiedzi

  • 💡 Copilot AI to potężne narzędzie, które może znacząco usprawnić wiele aspektów digital marketingu, od tworzenia treści po analizę danych i personalizację interakcji z klientami. Można z niego skorzystać tutaj: Copilot AI

    ❔ Które narzędzie wybrać - ChatGPT, Gemini czy Copilot?


    Decyzja, które narzędzie wybrać, zależy od indywidualnych potrzeb użytkownika, a także specyfiki codziennych zadań. W Marketing Online najczęściej korzystamy na zmianę z ChatGPT i Gemini - narzędzia wspierają nas m.in. w procesie tworzenia konspektów artykułów, wyszukiwania informacji, tłumaczeń tekstów, generowania grafik, pisania kodu i przy wielu innych codziennych zadaniach.

    Trzeba porównać wady i zalety oraz funkcjonalności wszystkich narzędzi i wybrać to, które najlepiej wspomoże nas w określonym zadaniu - przy tworzeniu konspektów i artykułów lepiej sprawdzi się Gemini - ze względu na swoją kreatywność i rozbudowane odpowiedzi; za to w codziennej pracy z usługami Microsoftu dobry będzie Copilot, gdyż jest z nimi sprzężony; z kolei przy wyszukiwaniu informacji i w naturalnej rozmowie świetny będzie ChatGPT (jest wielofunkcyjny, a sporo funkcji daje za darmo).

    Warto przetestować omawiane narzędzia i korzystać ze wszystkich w miarę potrzeb i własnych preferencji. ChatGPT, Copilot i Gemini to najnowocześniejsze narzędzia na rynku, oferowane przez liderów AI, stale udoskonalane i uczące się - korzystanie z nich to nie tyle przywilej, co wręcz obowiązek: jeśli nie zrobimy tego my, na pewno zrobi konkurencja!

    ➡️ Jeśli chcesz poznać wskazówki odnośnie pisania promptów dla AI, przeczytaj artykuł: Co to jest prompt AI? Jak go napisać?

    ➡️ Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online i zachęcamy do zapisów na Szkolenie Content Marketing z AI i UX! Jeśli chcesz zawodowo zająć się content marketingiem i copywritingiem lub sprawdzać podwykonawców, pragniesz poznać tajniki optymalizacji treści internetowych, chcesz nauczyć się wykorzystywania sztucznej inteligencji (w tym Chata GPT) do tworzenia doskonałych treści lub planujesz wykorzystać potencjał przemyślanego content marketingu do realizacji Twoich celów biznesowych (sprzedaż, leady, telefony, itp.) - to szkolenie jest właśnie dla Ciebie!
    ➡️ Poznaj naszą trenerkę - Małgorzatę Januszewską:

    Account Manager w Marketing Online, Certyfikowana specjalistka Google Ads, ale przede wszystkim wielbicielka marketingu, która zdobyła doświadczenie zarówno na polu walki, jak i w dziedzinie badań. Lata praktyki umocniły ją w przekonaniu, że spójność działań we wszystkich kanałach komunikacji to klucz do odniesienia sukcesu. Planowanie komunikacji online jest dla niej jak gra w szachy – każdy ruch jest przemyślany i strategiczny. Gosia to również autorka publikacji naukowych, w których marketing splata się z ekonomią kultury. Jej umysł jest niczym laboratorium do eksperymentowania z najnowszymi trendami i pomysłami. Czy jesteś gotowy, żeby podążyć za nią w tę marketingową przygodę? Gosia już na ciebie czeka!

    O autorze artykułu

    Jan Wojciechowski - Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski