Call To Action na stronie internetowej — do czego służy?

Użytkownik, trafiając na naszą stronę, niekiedy potrzebuje bodźca do działania. Naszym zadaniem jest go zaktywizować i zachęcić do wykonania kolejnych kroków w obrębie witryny. Przydatnym narzędziem w tej sytuacji jest Call To Action (CTA). Na czym polega i jak dokładnie wygląda?

Czym jest Call To Action?

Call To Action (Wezwanie do działania) to odpowiednio zaprojektowany element, umieszczany w wybranym miejscu na stronie. Ma za zadanie zachęcić użytkownika do kliknięcia i przejścia do następnego etapu. CTA przybiera formę:
  • przycisku (zdecydowana większość stosowanych CTA),
  • ikony,
  • hiperłącza.

  • Przycisk Call To Action (Call To Action button) prowadzi użytkownika do kolejnego kroku. Najczęściej stosuje się go w procesie zakupowym lub do przejrzystej nawigacji po serwisie. Występuje w reklamach internetowych. CTA jest również istotnym elementem w SEO - jako element meta opisu w wynikach wyszukiwania. Meta opis z dobrym CTA zachęci użytkownika do wejścia na stronę. Zwiększa przy tym jej CTR (Click-Through Rate - "współczynnik klikalności").
    CTA jest ściśle związane z językiem korzyści, używanym przy projektowaniu treści pod kątem odbiorcy. W swojej konstrukcji CTA wykorzystuje bowiem elementy tego języka, by przykuć uwagę i zachęcić do działania. Jak powinien być wobec tego skonstruowany dobry element Call To Action?

    Projektowanie Call To Action


    Call To Action musi zawierać niezbędne elementy, by zdobyć uwagę i nakłonić do działania. To przede wszystkim:
  • Wyraźny i rzucający się w oczy przycisk. Odpowiednio dobrane kolory, czytelny tekst
  • Zachęcenie do działania. Warto wykorzystać język korzyści: zyskaj, wygraj, zdobądź, wypróbuj za darmo
  • Spójność (przycisk powinien pasować wizualnie do reszty strony).
  • Umieszczenie w strategicznym punkcie (np. na wybranym kroku procesu zakupowego).
  • Dostosowana wielkość elementu (przycisk nie powinien przeszkadzać w nawigacji po stronie).
  • Dopasowanie do wszystkich rodzajów urządzeń (komputery, smartfony, tablety).

  • Element Call To Action nie może być zbyt długi, nieciekawy lub zupełnie nierzucający się w oczy. Użytkownik powinien od razu znać rolę CTA, które pojawia się przed jego oczami. Warto umieścić przycisk Call To Action w miejscu, którego poszukuje odbiorca. W końcu wszedł na naszą stronę w konkretnym celu i szuka rozwiązania! Chce dokonać zakupu, przejrzeć ofertę, zarezerwować usługę. Ułatwmy mu to świetnie zaprojektowanym CTA.

    Poniżej przedstawiamy kilka przykładów przycisków Call to action.






    Kilka przykładów przycisków Call to action


    Czego nie robić z CTA?


    No właśnie - skoro użytkownik kliknął nasz Call To Action button, oczekuje, że otrzyma efekty. Zaufał, że przycisk doprowadzi go do finału określonego procesu. Czego zatem nie powinno się robić przy użyciu CTA?
  • Kierowanie w złe miejsce. Jeśli przycisk obiecuje finalizację procesu, to niech prowadzi właśnie tam.
  • Wywieranie presji czasu. Przycisk CTA nie powinien stresować użytkownika i zmuszać go do kliknięcia pod groźbą utraty korzyści.
  • Fałszywa obietnica. Bardzo źle prezentuje się sytuacja, w której przycisk mówi jedno, a rzeczywistość jest inna. Jeśli obiecujemy coś poprzez CTA (np. określoną cenę), dodatkowe informacje nie powinny być napisane drobnym druczkiem. Po kliknięciu i ujrzeniu innej ceny niż obiecana użytkownik poczuje się oszukany.
  • Moje Call To Action - kilka przykładów dobrego CTA


    Zastanawiasz się, jak napisać dobre, nieoczywiste CTA, które nie będzie zwykłym hasłem KUP, SPRAWDŹ, ODBIERZ? Warto stworzyć wrażenie, że włożyliśmy wysiłek w dotarcie do użytkownika. Że zależy nam, by kliknął nasz odnośnik. Wykorzystując język korzyści, możemy napisać CTA, które bardziej personalnie zwraca się do odbiorcy. Oto kilka przykładów:
  • Chętnie pomogę - pozostańmy w kontakcie
  • Nie czekaj - naucz się pozycjonować już dziś
  • Zostaw e-maila - napiszę jeszcze dziś
  • Zostaw nr telefonu - zadzwonię jeszcze dziś

  • Przykładem Call To Action jest również przycisk, znajdujący się na końcu tego artykułu (tuż nad notką o autorze).

    CTA w takiej formie zachęca do pozostania w kontakcie z dostawcą usługi lub przedstawicielem danej strony. Pamiętajmy, że główną rolą przycisku Call To Action jest kliknięcie. CTA powinno być uczciwe i dawać to, co obiecuje. Tylko w ten sposób zbudujemy zaufanie użytkownika do strony i marki!
    Call To Action z użyciem języka korzyści to tylko jeden z elementów marketingu internetowego. Warto poznać inne zagadnienia, by rozbudowywać swoją stronę i z sukcesem docierać do kolejnych odbiorców.

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem z optymalizacji treści.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski