Brand personality: co o marce mówi jej osobowość?

Osobowość marki jest jednym z kluczowych elementów zaistnienia w świadomości odbiorców. Znane na całym świecie marki można określić kilkoma skojarzeniami - nie jest to dziełem przypadku, lecz zostało dokładnie zaplanowane. W tym artykule przyjrzymy się charakterystyce brand personality, powiemy, jak się ją kreuje, a na koniec zobaczymy kilka przykładów dużych marek, które z sukcesem wypracowały swoją osobowość.

Co to jest brand personality?


Brand personality stanowi zestaw cech, których zadaniem jest nadanie marce lub firmie ludzkich cech. W ten sposób zyskuje twarz i ma szansę kojarzyć się pozytywnie. Dzięki temu odbiorcy mogą łatwiej nawiązywać z nią relacje i utożsamiać się.

➡️ Przeczytaj też: Archetypy marki - dlaczego warto się nimi określić?

Typy osobowości marki


Istnieje zbiór osobowości, które można przypisać markom. Najczęściej określa się je jednym lub dwoma przymiotnikami, stanowiącymi skojarzenia z tą marką. Przyjrzyjmy się pięciu sztandarowym typom brand personality.

  1. Towarzyska i przyjazna. Marki tego typu są serdeczne, pomocne, energiczne i kojarzące się z uśmiechniętą, życzliwą osobą. Przykładowo: Starbucks, Ben & Jerry's
  2. Tradycyjna i konserwatywna. Marki o takiej osobowości stawiają na tradycję, historię i klasyczne, sprawdzone wartości. Przykładowo: Ford, Campbell's
  3. Innowacyjna i nowatorska. Marki postępowe, nowoczesne, stawiające na rozwój i nowe technologie. Przykładowo: Tesla, Apple
  4. Luksusowa i elegancka. Marki kojarzące się z prestiżem, najwyższą jakością i elegancją. Przykładowo: Rolex, Rolls-Royce
  5. Dynamiczna i szybka. Marki pełne życia, energii i pasji. Cechują się gotowością do działania. Przykładowo: Adidas, GoPro

Zalety silnej osobowości marki


Mocna osobowość marki niesie za sobą szereg zalet.

  • Większa rozpoznawalność. Dzięki silnej osobowości odbiorcy łatwiej rozpoznają i zapamiętują markę. Przeczytaj również: Brand awareness: jak istotna jest świadomość marki?
  • Zwiększenie lojalności. Osobowość marki pozwala nadać jej ludzkich cech, a te zwiększają szanse na nawiązanie bliższych relacji z użytkownikami. Dzięki temu rośnie ich zaangażowanie i lojalność.
  • Wyróżnienie na rynku. Marka o unikalnej osobowości odróżnia się od konkurencji.
  • Lepsze rozumienie odbiorców. Marka, która jasno określa swoją osobowość, łatwiej komunikuje się ze swoją grupą docelową.

  • Jak określić osobowość swojej marki?


    Aby precyzyjnie i prawidłowo określić swoje brand personality, należy dokładnie zrozumieć jej misję, wartości, kulturę organizacyjną i grupę docelową. Można ująć to w następujących krokach:

  • Określenie wartości oraz misji marki. Musimy zdefiniować, jakie wartości chcemy przekazywać swoimi produktami lub usługami. W jaki sposób chcemy być kojarzeni i jakie dostarczać przesłanie.
  • Właściwe zrozumienie grupy docelowej. Preferencje, potrzeby, styl życia naszych odbiorców. Czego wymagają od naszej marki? Jakie problemy możemy rozwiązać?
  • Dopasowanie osobowości. Nasze wartości i misja oraz potrzeby i oczekiwania grupy docelowej pozwolą nam określić osobowość, jaka pasuje do marki.
  • Kreowanie wizerunku i spójna, jakościowa komunikacja. Naszą osobowość musimy odpowiednio komunikować, by we właściwy sposób utrwalić ją w świadomości użytkownika. Przeczytaj dodatkowo: Tone of voice Twojej marki - czy komunikujesz się prawidłowo?
  • Stałe utrzymywanie osobowości. Marka, która ugruntuje swoją brand personality, musi dokładać starań, by utrzymać taki stan rzeczy. Dlatego wszelkie podejmowane działania oraz prowadzona komunikacja muszą być zgodne z założoną osobowością marki. W przeciwnym wypadku odbiorcy stracą zaufanie.
  • Osobowość marki a SEO strony


    Nasza brand personality wpływa znacząco na SEO firmowej strony. Przyjrzyjmy się kilku aspektom tego zjawiska.

  • Zawartość strony. Nasza osobowość ma znaczenie w kontekście tworzonych i dostarczanych na stronę (oraz inne kanały komunikacyjne, np. social media) treści. Istotny jest w związku z tym dobór słów kluczowych, którymi posługuje się marka. Osobowość znacząco wpływa na ton komunikacji i styl pisania (przyjazny / profesjonalny / energiczny etc.). Dodatkowo przekłada się to na CTR (click-through rate - wskaźnik klikalności), który ma wpływ na pozycjonowanie strony przez algorytmy.
  • Wartość i unikalność. Osobowość przekłada się na rodzaj i charakter tworzonego contentu. Jeżeli marka komunikuje swoją osobowość poprzez unikalny i wyjątkowy content, zyskuje dzięki temu lepsze pozycje.
  • Linkowanie. Marka o silnej osobowości ma większe szanse na nawiązywanie relacji z innymi stronami, a co za tym idzie - zdobywanie cennych linków zwrotnych (backlinks). Jakościowe linki z cieszących się dobrą reputacją źródeł przyczyniają się do znacznie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania.
  • Sygnały społeczne. Social signals, czyli komunikaty wysyłane przez markę dzięki aktywności we wspomnianych już social mediach. Marka, istniejąc w mediach społecznościowych, nie tylko buduje silniejszą więź z użytkownikami, ale i polepsza własną percepcję w oczach algorytmów wyszukiwarek.

  • Przykłady znanych marek o silnych osobowościach


    Apple


    Marka Apple ciężko pracowała, by w oczach odbiorców kojarzyć się z innowacją, nowoczesnością i elegancją. Apple to minimalistyczny design, niejednokrotne przełomy w branży, a jednocześnie prostota obsługi urządzeń przy zachowaniu ekskluzywności i elegancji produktów.


    Disney


    Disney to prawdopodobnie jedna z pierwszych marek, które przyjdą nam do głowy w nawiązaniu do haseł "bajka" lub "filmy animowane". Korporacja Walta Disneya od dziesięcioleci stara się utrzymać wizerunek rodzinnej, baśniowej i spełniającej marzenia. Przekaz Disneya trafia zarówno do najmłodszych, jak i dorosłych, którzy dzięki temu mogą odnaleźć w sobie wewnętrzne dziecko. Disney promuje przyjaźń, odwagę i marzenia.

    Brand personality - osobowość marki

    Tymbark


    Tymbark, polski producent napojów i soków, kreuje się na markę radosną i pełną energii. W swoich przekazach marketingowych promuje spędzanie czasu z rodziną i przyjaciółmi oraz cieszenie się chwilą. Kreatywne, zabawne hasła, znajdujące się pod kapslami i nakrętkami napojów przyczyniają się do luźnego i przyjaznego postrzegania marki.


    Biedronka


    Biedronka od lat kojarzy się z niskimi cenami i szerokim asortymentem. Zakupy w Biedronce mają być proste i przyjemne, a przede wszystkim niedrogie. Biedronka stara się zaszczepić w świadomości użytkowników myśl, że jakościowe zakupy nie muszą być drogie. Swoją przyjazną osobowość Biedronka kreuje dzięki radosnym reklamom oraz logo uśmiechniętego, sympatycznego owada.

    brand personality

    Mlekovita


    Mlekovita stawia na tradycję, wartości rodzinne i dbanie o jakość produktów. Marka promuje wartości związane ze spędzaniem czasu z rodziną (np. podczas wspólnych posiłków) oraz zdrowym odżywianiem, opartym o naturalne produkty. W swojej komunikacji Mlekovita podkreśla, że jej produkty są polskie, stawiając na tradycję.



    Podsumowując: osobowość marki jest nieodłącznym elementem w kreowaniu jej przekazu marketingowego i komunikacji z odbiorcami. Ma silny wpływ na SEO i pozwala w trwały sposób wpłynąć na jej postrzeganie przez użytkowników oraz wyszukiwarki.

    Przeczytaj także artykuły:
  • Pozycjonowanie strony: 10 najczęstszych błędów SEO
  • Long-tail keywords: jak działają frazy długiego ogona?
  • Frazy fat head: czy warto stosować krótkie słowa kluczowe?


  • Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Jeżeli myślisz o samodzielnym pozycjonowaniu stron, pragniesz zweryfikować dotychczasowe działania i zdobyć nową wiedzę, nadzorujesz zewnętrznych podwykonawców lub projekty SEO w swojej firmie - mamy dla Ciebie świetne rozwiązanie. Zapisz się na profesjonalne szkolenie z SEO już dziś!

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski