Bounce rate: co wiesz o współczynniku odrzuceń?

Bounce rate, czyli współczynnik odrzuceń (bounce - "odbić się"), to istotny wskaźnik, określający w pewien sposób jakość strony. Co to jest bounce rate? Jaki poziom wskaźnika jest akceptowalny? Jak obniżyć bounce rate? Wszystkiego dowiesz się z tego artykułu.

Co to jest bounce rate?


Bounce rate - współczynnik odrzuceń - to procentowa miara, która określa odsetek użytkowników, którzy stosunkowo szybko opuścili daną stronę. Po kliknięciu w link zostali chwilę na stronie, nie przeglądali dalej witryny i wrócili do wyników wyszukiwania.

Bounce rate wykorzystuje się do pomiaru skuteczności strony. Wskazuje, czy jej odbiorcy znaleźli na niej to, czego szukali, oraz jakie sprawia ogólne wrażenie. Jeśli bowiem szybko ją opuścili, oznacza to, że nie wzbudziła pozytywnych odczuć i nie spełniła ich oczekiwań.

Wysoki poziom bounce rate oznacza, że strona jest nieatrakcyjna i nie zawiera wartościowych treści. Użytkownicy szybko z niej uciekają. Niski poziom bounce rate z kolei pokazuje, że użytkownicy kontynuują interakcję z witryną po przejrzeniu pierwszej strony. Wskazuje to na pozytywne doświadczenia. Naturalnie dążymy do tego, by bounce rate był jak najniższy.

Jaki jest akceptowalny poziom bounce rate?


Wysokość akceptowalnego poziomu bounce rate może się różnić w zależności od rodzaju witryny, branży i celów strony. Przyjęło się mimo wszystko, że jeśli ogólnie dopuszczalny poziom wskaźnika wynosi:

  • poniżej 40% - wówczas jest dobrze,
  • między 40% a 60% - jest to przeciętna sytuacja i sygnał do optymalizacji,
  • powyżej 60% - oznacza to poważne problemy z jakością treści i wydajnością strony, optymalizacja i gruntowne zmiany są konieczne.


  • Jak obniżyć bounce rate?


    Na poziom wskaźnika bounce rate wpływa jakość treści oraz dostosowanie strony, czyli elementy, nad którymi mamy pełną kontrolę. W związku z tym możemy obniżyć stopień współczynnika, jeżeli okaże się, że jest za wysoki. Jak to zrobić?

  • Poprawić jakość treści. Dostarczać atrakcyjny i jakościowy content, by zwiększać dwell time (czas przebywania) użytkowników.
  • Ułatwiać nawigację. Upewnić się, że strona jest przejrzysta i łatwo znaleźć to, po co się ją odwiedziło.
  • Optymalizować czas ładowania. Użytkownicy są niecierpliwi i opuszczają witrynę nawet po 3 sekundach, jeśli ta się nie wczytała.
  • Wykorzystywać atrakcyjne elementy interaktywne. Galerie zdjęć, materiały wideo, aplikacje, narzędzia, slajdy, quizy - wszystko, co zaktywizuje odbiorców i zachęci do pozostania dłużej.
  • Wykorzystywać linkowanie wewnętrzne. Spójne linki do innych podstron zachęcą do spacerowania po całym serwisie.
  • Optymalizować stronę pod urządzenia mobilne. Nasza strona powinna być dostępna na każdym rodzaju urządzenia (komputer, smartfon, tablet, etc.).
  • Jak zmierzyć poziom wskaźnika bounce rate?


    Poziom współczynnika odrzuceń możemy zmierzyć wieloma narzędziami analitycznymi. Poleca się m.in.: Google Analytics, SEMrush, Ahrefs, Hotjar, Crazy Egg.

    Innym istotnym współczynnikiem jest wspomniany już dwell time - czas przebywania na stronie. Im wyższy, tym lepiej świadczy to o naszej witrynie. Zachęcamy do przeczytania artykułu na jego temat: Dwell time - o czym mówi cenny wskaźnik SEO?

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski