Blasty w SEO — czym grozi taka technika pozyskiwania linków?

W SEO, tak jak w wielu innych kategoriach życia, pewne wyniki można osiągnąć na skróty. Należy sobie jednak zadać pytanie, czy szybkie efekty są warte utraty pozycji i autorytetu. W tym artykule przyjrzymy się technice zwanej blastami i opiszemy, dlaczego lepiej jej unikać.

Blasty - na czym polega ta technika?

Blasty to pozyskiwanie dużej liczby linków zwrotnych w stosunkowo krótkim czasie. Takie backlinki gromadzi się zwykle poprzez automatyczne narzędzia (Scrapebox, ZennoPoster). W teorii powinno to skutkować wzrostami pozycji poprzez duże liczby linków, kierujących na naszą stronę.

Teksty ukierunkowane na blasty są z reguły niskiej jakości. Niekiedy nie są nawet nastawione na to, że użytkownik z nich skorzysta. Ich jedynym celem jest masowe pozyskanie backlinków.

Pozyskiwane za pomocą blast SEO linki zwrotne pochodzą często z niezaufanych źródeł. Są to spamowe strony lub farmy linków.

Czym grozi stosowanie blastów?


Dlaczego nie powinno się stosować tej praktyki pozyskiwania backlinków? Ponieważ stoi w sprzeczności z wytycznymi Google. Taka próba manipulacji wynikami wyszukiwania jest surowo zabroniona. Może skutkować nałożeniem filtra na stronę (przeczytaj, czym jest filtr Google). W najgorszym wypadku strona jest usuwana z indeksu Google. Blasty są częścią Black Hat SEO, czyli technik, które są ryzykowne i często nielegalne.

Jak zamiast tego powinienem pozyskiwać linki?


Linki powinny być pozyskiwane w sposób naturalny i zgodny z wytycznymi Google. Można tego dokonać na kilka podstawowych sposobów.

  • Publikacja unikalnej, wartościowej treści. Dobry content przyciąga użytkowników i tworzy szansę na pozyskanie backlinków. Dotyczy to także oferowanych zasobów w postaci grafik, narzędzi i szkoleń.
  • Budowanie relacji w branży. Dzięki dobrym stosunkom z innymi podmiotami możemy tworzyć więzi, owocujące linkami zwrotnymi.
  • Aktywność w sieci. Uczestnictwo w społeczności online, związanej z branżą, zwiększa ruch na stronę. Pozwala też na rozbudowanie profilu backlinkowego. Warto udzielać się na forach, pisać komentarze i starać się o pozycję eksperta.
  • Współpraca z influencerami. Warto nawiązywać kooperację ze znanymi w branży osobami. Recenzje i promocje pomagają budować naturalne linki.
  • Stałe monitorowanie i analiza profilu linkowego.


  • Jeśli chcesz poznać więcej przydatnych technik pozycjonowania - zapisz się do naszej Akademii!

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski