Ban od Google — czym skutkuje? Czy da się go cofnąć?

Google stale monitoruje treści publikowane na stronach. Niewłaściwe praktyki mogą być przyczyną kary ze strony wyszukiwarki. Najpoważniejszą z nich jest ban. Skąd się bierze i czym skutkuje? A przede wszystkim - czy w ogóle da się go cofnąć?

Ban od Google - co to jest?

Ban to kara znacznie poważniejsza od filtra Google. Filtr powoduje "zaledwie" obniżenie pozycji strony w wynikach (co i tak odciska piętno na stronie). Ban skutkuje z kolei nawet całkowitym usunięciem z indeksu!

Przeczytaj też: Filtr Google - skąd się bierze i czym skutkuje?

Skutki nałożenia bana są poważne. Strona znika z wyników wyszukiwania i traci swój ruch organiczny. Dla biznesów opierających działalność na własnej stronie jest to sytuacja bardzo negatywna. Nawet tymczasowe zawieszenie strony może wiązać się z bolesnymi konsekwencjami.

Przyczyny nałożenia bana przez Google


Przyjrzyjmy się najważniejszym przyczynom nałożenia tego rodzaju kary Google na stronę. To przede wszystkim:

  • Łamanie zasad Google Webmaster Guidelines. Google określa zakres reguł, którym muszą podlegać strony internetowe. Wytyczne dla webmasterów określają wymagania techniczne, zasady dotyczące spamu i podają przydatne wskazówki. Zasady są dostępne pod tym linkiem: Google Webmaster Guidelines.
  • Praktykowanie nielegalnego SEO. Czyli tzw. Black Hat SEO - działań ryzykownych i stanowczo zakazanych przez wyszukiwarki. To przykładowo: ukryta treść, błędne linki, spam. Przeciwieństwem takich praktyk jest White Hat SEO - działania wskazane i wspierane przez wyszukiwarkę.
  • Powielanie treści, treści nieoryginalne lub niskiej jakości.
  • Złośliwe oprogramowanie na stronie. Jeśli strona jest źródłem ataków na użytkowników, Google nakłada na nią bana. Mogą to być wirusy, trojany, a także próby wyłudzenia informacji albo pieniędzy. Wszelkie strony, będące zagrożeniem dla internautów, są surowo tępione przez wyszukiwarkę.
  • Cloaking. Prezentowanie robotom wyszukiwarki innej treści niż użytkownikowi. Ma to na celu sztuczne pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania. Pojęcie omawiane szerzej przy okazji artykułu o SEO spod znaku "czarnego kapelusza".
  • Spam. Bombardowanie użytkownika niechcianymi treściami, linkami, mailami. Dotyczy to także powiązań z i przekierowań do niezaufanych, podejrzanych witryn.
  • Jak sprawdzić, czy moją stronę dotknął ban?


    Jeśli regularnie monitorujemy stan naszej strony, wykrycie bana przyjdzie nam dość łatwo. Strona objęta banem mianowicie przestanie nagle generować ruch. Jej statystyki spadną w mgnieniu oka. To sygnał alarmowy, że coś jest nie tak.
    Przydatny jest parametr site. Wpisujemy w wyszukiwarkę frazę "site:nazwastrony" (na przykład site:https://szkolenia.marketingonline.pl). Parametr site pokazuje wyniki wyłącznie dla wskazanej strony. Jeśli lista wyników będzie pusta - może to oznaczać nałożenie bana Google.

    Czy ban od Google można cofnąć?


    Ban to najpoważniejsza kara Google, lecz na szczęście da się go cofnąć. Nie jest to jednak proste. W przypadku filtra Google możemy sami poradzić sobie z problemem. Z banem możemy potrzebować pomocy.

    Otrzymałem ban od Google. Co zrobić?


    Jak już wspomniano, możemy spróbować rozwiązać problem lub zwrócić się o pomoc do specjalisty. Jakie kroki wykonać, by cofnąć karę Google w postaci bana?

    1. Identyfikacja problemu. Jeśli nie wiesz, co jest przyczyną bana, możesz wykonać audyt SEO. Kompleksowa weryfikacja strony przez specjalistów pomoże ją wskazać.
    2. Zlikwidowanie przyczyny. Szkodliwa treść? Błędne linki? Black Hat SEO? Jakakolwiek jest przyczyna, musi koniecznie zniknąć ze strony.
    3. Wniosek o ponowne rozpatrzenie strony przez Google. Reconsideration Request. Wysyła się go za pomocą Google Search Console.

    Ponowne rozpatrzenie strony przez Google zwykle zajmuje dłuższą chwilę, dlatego trzeba uzbroić się w cierpliwość.

    Jak uniknąć bana i innych kar Google?


    To proste - wystarczy nie praktykować działań, które mogą go spowodować. Ponowne uzyskanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania może nas kosztować sporo pracy i czasu. Warto zawsze stosować praktyki White Hat SEO, by w legalny i prawidłowy sposób osiągać zamierzone wyniki.
    Nie jesteś pewien, jak prawidłowo pozycjonować stronę? Zapoznaj się ze wskazówkami naszych specjalistów i twórz content przyjazny pozycjonowaniu!

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski