1. Czy mam pełny dostęp do Google Analytics?
To podstawa. Niezależnie, czy kampanie prowadzimy samodzielnie, czy przez agencję, konto Google Analytics powinno być udostępnione wraz z prawami administracyjnymi właścicielowi witryny albo pracownikowi działu marketingu.
2. Czy jest poprawnie zainstalowany podstawowy kod Google Analytics?
W przeglądarce Chrome instalujemy dodatek:
Tag Assistant. Służy on weryfikacji, czy wszystkie tagi działają prawidłowo. Klikając w ikonkę tagu, która pojawi się po instalacji, zobaczymy informację, czy podstawowy kod zliczający funkcjonuje poprawnie. Zielone symbole oznaczają poprawność, czerwone - poważne błędy, które należy poprawić. Kolor niebieski oznacza, że skrypt działa, ale nie jest zaimplementowany zgodnie ze wskazówkami Google. Żółty oznacza, że statystyki mogą się źle zliczać.
💡
UPDATE: Tag Assistant został zastąpiony przez
Tag Assistant Companion. Nie ma tu wspomnianej funkcji opartej na kolorach ani odsyłania do supportu. Tag Assistant Companion służy bardziej jako poprawa stabilności podglądu Google Tag Managera, gdzie można również podejrzeć inne gtagi w w różnych oknach.
3. Czy skonfigurowano prawidłowo pomiar konwersji?
W sekcji
Konwersje / Cele / Przegląd zobaczymy, czy zbierają się dane o konwersjach. Jeśli pojawia się tekst: “ Ten raport wymaga włączenia celów w tym widoku danych” - oznacza to, że konwersje nie są mierzone i należy je skonfigurować. Jeśli pojawią się dane, warto sprawdzić, czy są to zarówno cele mikrokonwersji, jak i cele makro, czyli te najważniejsze. Aby uzyskiwać dobre dane do optymalizacji, niektóre z celów mikrokonwersji powinny uzyskiwać współczynnik konwersji kilkadziesiąt procent.
4. Czy skonfigurowane są zdarzenia?
Często interakcja z witryną, na której nam zależy i która została uznana za KPI, nie polega na wyświetleniu podstrony witryny, ale kliknięciu lub przewinięciu elementu. Wówczas stosuje się skrypty zliczające zdarzenia. W sekcji
Zachowanie / Zdarzenia zobaczymy, czy są monitorowane tego typu interakcje. Brak monitorowanych zdarzeń to słabsze dane i mniejsze możliwości optymalizacji kampanii na ich podstawie.
5. Czy zliczane są wizyty z własnej domeny?
Jeśli w raporcie źródło/medium w sekcji
Pozyskiwanie / Cały Ruch widoczne są wizyty z własnej domeny, oznacza to, że skrypt na stronie nie został prawidłowo zainstalowany i śledzenie sesji użytkownika jest zrywane w trakcie przeglądania. Uzyskujemy wtedy niepełny i nieprawdziwy obraz zachowania użytkowników na witrynie.
6. Czy konto Google Ads jest połączone z kontem Analytics?
Jeśli widoczny jest komunikat “Połącz swoje konta Google Ads i Analytics”, w Google Analytics nie ma danych o kosztach kampanii Google Ads, liczbie zakupionych kliknięć oraz nie jest możliwe wyliczenie zwrotu z inwestycji. Ponadto niemożliwe jest wtedy profesjonalne analizowanie konwersji i ROI dla słów kluczowych i grup reklam.
7. Czy wszelkie płatne kampanie są poprawnie monitorowane?
W szczególności problem ten dotyczy kampanii e-mail. Kampanie z odpowiednio otagowanymi linkami są widoczne w raporcie
Pozyskiwanie / Cały Ruch / Źródło/ Medium, np. jako "WP / mailing" albo "MojaFirma / Newsletter". Przy braku otagowania, wizyty zostaną przypisane częściowo do "(direct)/(none)", jeśli odbiorca korzysta z programu pocztowego, zainstalowanego na swoim komputerze lub telefonie, a częściowo do domen interfejsów webmail, np. poczta.onet.pl, poczta,wp.pl, jeśli ktoś korzysta z poczty przez stronę www. W raporcie
Źródło/medium wystarczy wpisać w filtr poczta|mail i zobaczyć, jak dużo tych źródeł jest oraz ile wizyt przynoszą. Duże liczby wizyt świadczą o prowadzeniu nieotagowanych akcji mailingowych.
8. Czy są zastosowane odpowiednie filtry?
Za pomocą odpowiednich filtrów można wykluczyć ruch z robotów albo ruch z IP własnej firmy. Brak takich filtrów powoduje, że dane są gorszej jakości. Zastosowanie filtrów można sprawdzić, wchodząc do Administracji (lewy dolny róg interfejsu) i wybrać w trzeciej kolumnie Filtry.
9. Czy w sklepie ecommerce jest zmierzony przychód z transakcji?
Jeśli witryna jest sklepem internetowym, konieczne jest zainstalowanie modułu ecommerce, zliczającego przychody generowane przez witrynę, ale - co znacznie ważniejsze - umożliwiającego odczytanie, które źródła odwiedzin wygenerowały ten przychód. Dane te po instalacji zobaczymy w sekcji
Konwersje / Ecommerce. Brak instalacji rozpoznamy po komunikacie “Ten raport wymaga skonfigurowania śledzenia e-commerce dla tego widoku danych.”
10. Czy śledzenie wyszukiwarki wewnętrznej jest skonfigurowane?
Bardzo ważny element dla sklepów internetowych, ale nie tylko. Informacja, czego szukają u nas internauci, może ułatwić nam dostosowanie asortymentu i wzrost sprzedaży w sklepie. W przypadku stron publikujących treści może podpowiedzieć, o czym pisać. W każdym przypadku, jeśli witryna posiada wyszukiwarkę, warto wiedzieć, co wpisują do niej użytkownicy. Fakt instalacji tego modułu sprawdzimy, wchodząc do sekcji
Zachowanie / Wyszukiwanie w witrynie.