Artykuły sponsorowane – jak wykorzystać je w strategii SEO?

Artykuły sponsorowane to specjalny rodzaj treści, publikowanych w Internecie. Mogą okazać się nieocenioną pomocą w promowaniu marki lub strony, jeśli oczywiście będą odpowiednio przygotowane. W tym artykule wyjaśnimy, co to są artykuły sponsorowane, jak wpływają na SEO strony, jakie mają zalety i wady oraz jak stworzyć dobry artykuł sponsorowany. Zapraszamy do lektury!

Co to jest artykuł sponsorowany?


Artykuły sponsorowane to treści tworzone bądź opłacone przez firmę albo markę. Mają na celu promocję produktów, usług, idei lub witryny. Zwykle publikuje się je na innych stronach - blogach lub stronach firm, influencerów albo mediach społecznościowych.

Celem artykułów sponsorowanych jest przede wszystkim zwiększenie świadomości marki, a także wspomniana promocja. Pomagają również budować zaangażowanie użytkowników oraz generować ruch na stronie. Są bowiem spore szanse, że zaciekawiona tematem w sponsorowanej treści osoba kliknie w odnośnik i przejdzie do naszej strony, by poszerzyć swoją wiedzę. Jednak by spełnić wszystkie wymienione cele, artykuł sponsorowany musi być napisany w odpowiedni sposób, a następnie właściwie dostarczony we właściwe miejsce w sieci.

Artykuły sponsorowane są świetną strategią w kontekście link buildingu - zawierają cenne linki zwrotne, stanowiące przekierowanie do właściwej strony, spełniającej określone z góry cele. O celach artykułów powiemy za moment.

Artykuły sponsorowane - jak wykorzystać je w strategii SEO?


Artykuły sponsorowane i ich cele a pozycjonowanie strony


Dzięki artykułom sponsorowanym zwiększymy przede wszystkim widoczność naszej strony. Dzięki zawartym w treści linkom, kierującym do witryny, rosną odwiedziny na niej. Skoro mowa o linkach, strategia oparta na artykułach sponsorowanych pozwala na budowanie wartościowych linków zwrotnych (backlinków). Ma to pozytywny wpływ na jakość profilu linkowego domeny, zwłaszcza w oczach algorytmów, skupiających się na tej tematyce (np. algorytm Penguin).

Właściwie napisane i dostarczone treści sponsorowane mają dodatkowo szansę na budowanie zaufania do marki. Jest to jednak proces długotrwały, wymagający pewnych nakładów poniesionych na tego typu treści. Jeżeli jednak zadbamy o jakościową treść i eksperckie podejście w takich artykułach, opinia i zaufanie do naszej firmy lub marki mają szansę stopniowo wzrastać.

Słowem, właściwie stworzone i dostarczone artykuły sponsorowane dają spore szanse na pozytywny wpływ na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania. To przekłada się oczywiście na zwiększony ruch, świadomość marki oraz konwersje, czyli cele, dla których istnieje strona (np. zakup produktów lub skorzystanie z usług).

Przy wykorzystaniu artykułów sponsorowanych w strategii pozycjonowania witryny trzeba mieć jednak na uwadze ich potencjalne wady. Nie wszyscy użytkownicy potraktują je tak, jak byśmy tego chcieli - bywa, że treści sponsorowane są bowiem traktowane jako zwykła reklama. Nie wzbudzają przez to chęci do kliknięcia i przekłada się na ich wiarygodność. Dlatego tak istotna jest dbałość o wzorową jakość sponsorowanych treści, by od początku budować jej właściwy wizerunek. Dodatkowo płatny content może być kosztowny, szczególnie w przypadku publikacji na znanych stronach internetowych lub u popularnych influencerów. Wreszcie przy ich tworzeniu należy wyjątkowo zwracać uwagę na korzystanie z właściwych strategii pozycjonowania. Więcej na ten temat dowiesz się z artykułu: White Hat vs Black Hat SEO — skrajne metody pozycjonowania strony.

Gdzie publikować artykuły sponsorowane?


Internet oferuje całą masę portali, które tylko czekają, by przyjąć nasze sponsorowane treści. Wybór odpowiedniego miejsca do publikacji powinien być poprzedzony zdefiniowaniem celu, dla którego publikujemy artykuł płatny. Idąc tym tokiem myślenia, możemy wymienić następujące cele:

  • chęć sprzedania produktu lub usługi,
  • zwiększenie świadomości marki lub strony,
  • zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania Google (lepsze pozycjonowanie strony),
  • zwiększenie ruchu na stronie.

  • Nasz cel będzie określał metody, za pomocą których dokonamy publikacji treści sponsorowanych. I tak:

  • generowanie ruchu - publikacja na najpopularniejszych portalach, które odwiedza najwięcej użytkowników; publikacja na portalach społecznościowych, których tematyka jest zbliżona do tematyki naszej strony; blogi gościnne o tematyce naszej witryny; ogólnie - strony, które mają duże szanse przekierować ruch do nas,
  • zwiększenie świadomości marki - podobnie jak w przypadku generowaniu ruchu; artykuły warto publikować na portalach, które mają spore szanse pojawić się na wysokich pozycjach, same w sobie są uznawane za pomocne i są odwiedzane przez dużą liczbę użytkowników; portale będące liderami w swojej branży, cieszące się dużą widocznością, przykuwające uwagę grupy docelowej, mające moc wypromowania naszej marki,
  • sprzedaż produktów i usług - publikacja na portalach tematycznych, związanych z grupą docelową, do której kierujemy naszą ofertę; portale e-commerce powiązane z naszą dziedziną; blogi i strony recenzujące produkty, mogące polecić nasz i odesłać do strony; katalogi firm i lokalne serwisy, które publikują informacje o witrynie, kierując do niej,
  • zwiększenie widoczności strony - tutaj do głosu dochodzą przede wszystkim aspekty SEO i content marketingu, o które należy zadbać w treści, takie jak słowa kluczowe, linkowanie wewnętrzne, jakość treści, jej użyteczność, metadane, atrybuty alt grafik; wszystko, co wpływa na lepsze pozycjonowanie strony przez algorytmy wyszukiwarki; ponadto jak wyżej - blogi i strony, będące w tej samej branży co nasza, mogące przekierować użytkowników z grupy docelowej o określonych zainteresowaniach i potrzebach do naszej witryny.

  • Ogólnie rzecz biorąc, najlepiej publikować artykuły sponsorowane na stronach lub blogach o tematyce związanej z daną branżą, lub grupą docelową. Powinny to być witryny cieszące się dużą popularnością i mające wysoki wskaźnik zaufania. Jeżeli nasz artykuł sponsorowany ma na celu zachęcenie do odwiedzenia sklepu internetowego z butami, najlepiej opublikować go na znanym blogu modowym lub w sekcji modowej dużego portalu, odwiedzanego codziennie przez wielu internautów. Z kolei polecenie nowo otwartej restauracji w centrum Warszawy należy do artykułu w internetowym magazynie kulinarnym, przyglądającym się intrygującym lokalom, które mają szansę podbić podniebienia klientów.

    Jak publikować artykuły sponsorowane? To prostsze niż myślisz!


    Publikacja artykułu sponsorowanego to proces o ściśle określonych krokach. Oto następujące etapy publikowania treści płatnych:

    1. Napisanie artykułu. W oparciu o słowa kluczowe, a następnie odpowiednia optymalizacja (nagłówki, metadane, linkowanie, atrybuty alt). Możemy to zrobić najpierw, choć lepiej zawczasu ustalić warunki z publikatorem, nim napiszemy treść.
    2. Wybór platformy, na której docelowo chcemy opublikować treść. Strona internetowa, blog, portal tematyczny, media influencera.
    3. Kontakt z publikatorem i ustalenie warunków publikacji. Czyli ceny, długości publikacji (artykuły mogą być publikowane na czas określony lub tzw. dożywotnio), miejsca na portalu, treści i linków zwrotnych (m.in. ich liczby).
    4. Akceptacja treści artykułu przez publikatora. Możemy podesłać publikatorowi napisaną wcześniej treść do akceptacji lub stworzyć ją dopiero po ustaleniu dokładnych warunków z punktu trzeciego.
    5. Publikacja treści przez portal na podstawie ustalonych warunków. Publikator często stosuje dodatkowe metody promocyjne, mające na celu szybkie osiągnięcie zamierzonych celów publikacji.
    6. Monitorowanie i analiza. Śledzenie wyświetleń, ruchu generowanego przez treść oraz konwersji. Na tej podstawie tworzony jest raport odnośnie skuteczności kampanii.

    Proces publikacji artykułów sponsorowanych wymaga współpracy między zleceniodawcą, czyli firmą lub marką, a publikatorem, czyli właścicielem platformy, na której artykuł ma być opublikowany. Kluczowe jest zachowanie przejrzystej komunikacji i zrozumienie oczekiwań oraz celów obu stron.

    W procesie publikacji artykułów sponsorowanych nieocenioną pomoc stanowią portale pośredniczące, np. WhitePress. Są to platformy, które łączą zleceniodawców (firmy lub marki, chcące opublikować płatne treści) i zleceniobiorców (właścicieli stron, publikujących takie treści). Ułatwiają współpracę obydwu stronom, zapewniając transparentność i bezpieczeństwo działań.

    Funkcje i role portali pośredniczących:

  • Łączenie obu stron procesu publikacji - platforma umożliwia umieszczanie i akceptację ofert publikacji,
  • Ułatwienie negocjacji - wbudowane narzędzia komunikacji możliwie upraszczają cały proces i ustalenie warunków umowy,
  • Zarządzanie płatnościami - proste i intuicyjne, a przede wszystkim bezpieczne,
  • Zarządzanie treściami - portal pomaga w zarządzaniu contentem pod względem jakości, zgodności z SEO i warunkami publikacji,
  • Monitorowanie - portale umożliwiają monitorowanie efektywności kampanii, związanych z publikowanymi treściami płatnymi,
  • Weryfikacja publikatorów - część portali pozwala sprawdzić wiarygodność platform do publikowania artykułów przed wykonaniem wyboru.
  • Ile kosztuje publikacja artykułu sponsorowanego?


    Jak to w SEO bywa - to zależy. Zależy między innymi od tego, czy do kosztów procesu wliczamy także koszty napisania artykułu (copywritingu). Jednak jeśli chodzi o same koszty publikacji na polskim rynku, wahają się one naprawdę mocno - od kilkudziesięciu, przez kilkaset, aż po kilka tysięcy złotych (za jeden artykuł sponsorowany).

    Od czego zależą tak duże wahania cen? Przede wszystkim od popularności strony, na której planujemy dokonać publikacji, ale i od tematyki wpisu, jakości treści oraz liczby i jakości linków zwrotnych. Naturalnie koszt może być negocjowany w zależności od wymagań i oczekiwań obydwu stron, jednak należy nastawić się na to, że ceny bywają naprawdę bardzo różne. Nie zawsze też najdroższe portale równają się najlepszym, dlatego warto przeprowadzić odpowiedni research, nim dokona się finalnego wyboru. Dysponując określonym budżetem - załóżmy 1000 zł - czasem lepiej przeznaczyć go na publikację np. na czterech portalach (po 250 zł za artykuł z linkiem zwrotnym) niż na jednym portalu za całą kwotę.

    Jak powinien być napisany artykuł sponsorowany? O istotnej roli SEO


    Artykuł sponsorowany ma spełnić swoje zadanie, zwłaszcza, że płacimy za osiągnięcie zamierzonego celu. Nie stanie się to jednak, jeśli będzie źle napisany. Przede wszystkim istotne jest rozpoznanie potrzeb i oczekiwań grupy docelowej. Nasza treść musi zachęcić użytkowników do działania, a wcześniej przykuć ich uwagę i przekonać, że jest wartościowa i rozwiązuje ich problemy.

    Przydatne techniki i strategie:

  • Call to action (CTA) - zachęcenie do działania poprzez określone hasła i rzucające się w oczy przyciski, aktywizujące użytkowników i kierujące do następnych kroków,
  • AIDA - model, który pozwala przeprowadzić użytkownika przez proces zakupowy. A - Attention: zdobycie uwagi; I - Interest - wzbudzenie zainteresowania; D - Desire, wzbudzenie potrzeby; A - Action, czyli zachęcenie do działania i pomoc w finalizacji procesu,
  • Above The Fold i Below The Fold - podział treści na sekcje; pierwsza wyświetla się bez przewijania (Above), a druga po przewinięciu strony (Below). Istotne jest, żeby sekcja Above The Fold zawierała hasła, które przykuwają uwagę oraz obietnicę wartościowej treści, znajdującej się w dalszej części artykułu,
  • Odpowiednia struktura artykułu - wspominaliśmy o tym już wcześniej, ale przypomnijmy. Istotna jest właściwa budowa treści: podział na paragrafy, zachęcające nagłówki, przykuwający uwagę tytuł i lead, wartościowa treść i zwięzłe podsumowanie,
  • Język - możliwie prosty, ale niepozbawiony istotnych haseł i słów kluczowych, które są cenne dla użytkowników w kontekście pomocniczości oraz dla algorytmów, które dzięki nim mogą pozycjonować strony,
  • Dywersyfikacja linków - dodatkowy aspekt, o jaki trzeba zadbać w ogólnym procesie publikowania artykułów płatnych. Warto zadbać, by linki zwrotne, kierujące do naszej witryny, pochodziły nie tylko z różnych źródeł, ale i jednocześnie ze źródeł o wysokiej jakości i reputacji. Wpływa to na pozycjonowanie strony przez algorytmy wyszukiwarki, które zwracają na to uwagę.


  • Podsumowując: wartościowe artykuły sponsorowane publikowane na właściwych platformach mogą przynieść multum korzyści. To przede wszystkim zwiększenie sprzedaży, wzrost widoczności witryny, generowanie ruchu oraz budowanie świadomości marki. Kluczowe jest dobranie odpowiednich platform, które odpowiadają celom artykułu i grupie docelowej, oraz ustalenie warunków, które będą satysfakcjonowały obydwie strony transakcji.

    Przeczytaj dodatkowo:

  • Jak uniknąć duplikacji treści na stronie? Duplicate content w pigułce
  • Referral marketing: jak działa marketing rekomendacji?
  • Treści interaktywne, czyli jak zaangażować użytkowników strony


  • Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski