➡️
Przeczytaj poprzednią część: Archetypy marki - dlaczego warto się nimi określić? (cz. 1 z 2)
Kategoria III. Zadowolenie i przynależność
Błazen
Błazen (
Jester) - zwany również Klaunem. Marki tego rodzaju nade wszystko cenią sobie zabawę, humor i lekkie podejście do życia. Są tak kreowane, by kojarzyć się radośnie, luźno, a nawet śmiesznie. Produkty marek-błaznów są kolorowe i zachęcające do zabawy oraz czerpania przyjemności.
Przykłady marek-błaznów: Ben & Jerry's, M&M's, Skittles
Towarzysz
Towarzysz (
Everyman) - znany też jako Każdy człowiek, Zwykły człowiek, Codzienny człowiek (w zależności od marki i kontekstu; oryginalnie nazywa się także The Regular Guy/Gal). Marki-towarzysze są bardzo przyziemne. Dotyczą codziennych spraw, są uczciwe w swoim przekazie i odpowiadają na potrzeby, które konsumenci muszą spełniać każdego dnia. Są znajome szerokiej publiczności, a także dostępne i funkcjonalne.
Przykłady marek-towarzyszy: IKEA, Leroy Merlin, Tyskie
Kochanek
Kochanek (
Lover) - znany też jako Przyjaciel (zależy to od kontekstu i tego, jak marka chce się reprezentować). Marki tego typu wyrażają pasję, przyjemność, często intymność. Skupiają się na tworzeniu mocnych, głębokich więzi. Często prezentują luksus i zmysłowość.
Przykłady marek-kochanków: Chanel, Victoria's Secret, Godiva
Kategoria IV. Ryzyko
Bohater
Bohater (
Hero) - zwany również Protagonistą. Marki-bohaterowie starają się udowodnić swą wartość poprzez czyny. Inspirują do pokonywania przeszkód, łamania barier, stawiania sobie wyzwań i spełniania ich. Dążą do realizacji celów, doskonalenia i niekiedy poszukiwania przygód. Ich przekaz jest zachęcający i pełen pasji.
Przykłady marek-bohaterów: Nike, GoPro, Marvel
Czarodziej
Czarodziej (
Magician) - znany też jako Mag. Marki-czarodzieje tworzą wyjątkowe doświadczenia i są inicjatorami przemian. Obiecują niesamowite doznania i wyjątkowe przeżycia. Często zabierają odbiorcę na niesamowitą przygodę - jak czarodziej Gandalf Bilbo Bagginsa w
Hobbicie J.R.R. Tolkiena.
Przykłady marek-czarodziejów: Disney, Władca Pierścieni, Harry Potter
Buntownik
Buntownik (
Outlaw) - marki tego rodzaju łamią konwencje, są buntownicze, sprzeciwiają się konwenansom i ogólnie przyjętym zasadom. Apelują przede wszystkim do tych, którzy chcą się wyróżnić i postawić na swoim. Namawiają do bycia sobą i manifestowania własnego charakteru, wolności oraz stylu bycia.
Przykłady marek-buntowników: Harley-Davidson, Jack Daniel's, Vans
➡️
Zapoznaj się z naszą ofertą Kampanii wizerunkowych