Kategoria I. Stabilność i kontrola
Władca
Władca (
Ruler) - marka, która określa się tym archetypem, cechuje się kontrolą, stabilizacją i otacza się aurą władzy. Takie marki pragną wyrażać autorytet w swojej branży. Budują wizerunek lidera, eksperta i kogoś, na kim można polegać (a także są wzorem do naśladowania). Marki tego rodzaju z chaosu tworzą porządek, lubią być zorganizowane i dbają o bezpieczeństwo oraz prestiż.
Przykłady marek-władców: Mercedes-Benz, Microsoft, Rolex
Twórca
Twórca (
Creator) - marki-twórcy są nacechowane innowacyjnością, kreatywnością i niecodzienną oryginalnością. Cenią sobie nowe rozwiązania, nieszablonowe podejście do tematu i przełamywanie barier. Tworzą coś z niczego i zachęcają swoich odbiorców do tego samego.
Przykłady marek-twórców: LEGO, Apple, Pixar
Opiekun
Opiekun (
Caregiver) - marki-opiekunowie symbolizują troskę, delikatność, pomoc, bezpieczeństwo. Wiele z nich w naturalny sposób będzie kojarzyć się z produktami dla najmłodszych. Marki tego rodzaju skupiają się na dobrostanie swoich użytkowników. Korzystając z takich marek, klienci zyskują zapewnienie bezpieczeństwa i opieki najwyższej próby.
Przykłady marek-opiekunów: Pampers, Johnson & Johnson, UNICEF
Kategoria II. Niezależność i samorealizacja
Odkrywca
Odkrywca (
Explorer) - zwany też często Poszukiwaczem. Marki tego rodzaju szukają przygód i dążą do nowych możliwości. Cenią sobie wolność, ekscytujące doświadczenia, odkrywanie, poszerzanie horyzontów. Zachęcają swoich użytkowników do tego samego - czyli do próbowania nowych rzeczy, doświadczeń i ułatwiają im to dzięki swoim produktom lub usługom.
Przykłady marek-odkrywców: Jeep, Indiana Jones, The North Face
Mędrzec
Mędrzec (
Sage) - marki, które kreują się na mędrców, dążą do prawdy, wiedzy i mądrości. Oferują swoim użytkownikom ekspercką wiedzę, zachęcają do jej zdobywania, do bycia ciekawym i własnego poszukiwania oświecenia. Starają się kształtować wizerunek wszechwiedzących i takich, na których doświadczeniu można polegać.
Przykłady marek-mędrców: BBC, Google, Wikipedia
Niewiniątko
Niewiniątko (
Innocent) - niewinna marka reprezentuje prostotę, czystość i niezachwiany optymizm. Marki, które kreują się na niewinne, skupiają się przede wszystkim na szczęściu, codziennych przyjemnościach i dobroci. Często promują naturalne piękno, mogą być też kojarzone z przyrodą, naturą. Tak jak opiekunowie, marki niewinne bywają kojarzone z produktami dla dzieci.
Przykłady marek-niewiniątek: Dove, Snuggle, Burt's Bees
W drugiej części artykułu przedstawimy pozostałe sześć archetypów marek: Błazna, Towarzysza, Kochanka, Bohatera, Czarodzieja oraz Buntownika. Zastanowimy się również, czy i w jaki sposób marki mogą łączyć różne archetypy oraz czy ich profil może ewoluować od jednego archetypu do drugiego. Powiemy również, jakie kroki podjąć, by określić archetyp swojej marki. Warto przeczytać!
➡️
Przeczytaj część drugą: Archetypy marki - dlaczego warto się nimi określić? (cz. 2 z 2)
➡️ W określeniu osobowości marki, a także projektowaniu jej strony internetowej, bardzo przydają się również kolory.
Przeczytaj dodatkowo artykuł: Marketing a kolory. Jak wybrać barwy strony internetowej?
Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Jeśli myślisz o samodzielnym pozycjonowaniu, chcesz zdobyć cenną wiedzę i zweryfikować dotychczasowe działania, nadzorujesz podwykonawców zewnętrznych albo projekty SEO w swojej firmie - mamy dla Ciebie idealne rozwiązanie. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować stronę!