Co to jest anchor text?
Anchor text to fraza, w którą można kliknąć. Stanowi tekst linku, przenoszącego użytkownika na nową stronę. Anchor paroma słowami opisuje treść, do której prowadzi link. W ten sposób zarówno użytkownik, jak i wyszukiwarka rozumieją, dokąd prowadzi odnośnik. Dobry anchor text daje jasno do zrozumienia, czego możemy spodziewać się po wejściu w link.
Anchor text a SEO
Tekst zakotwiczenia ma spory wpływ na SEO strony. Jak wspomnieliśmy, stanowi istotną informację zarówno dla użytkowników, jak i algorytmów wyszukiwarki. Przyjrzyjmy się kluczowym aspektom anchor text w świetle SEO.
Słowa kluczowe (keywords)
Każda strona powinna być optymalizowana pod odpowiednio dobrane słowa kluczowe. Proces doboru tych słów to
keyword research. Pomagają w tym m.in. narzędzia Google, takie jak
Google Keyword Planner. Jeśli tekst linku zawiera słowo kluczowe - świetnie! Wówczas algorytmy łatwiej zrozumieją ich treść.
Pamiętajmy jednak, by nie umieszczać zbyt wielu linków o identycznym anchorze na jednej stronie.
Przeznaczenie strony
Użytkownik i algorytm, dzięki tekstowi zakotwiczenia, rozumieją, jakie jest przeznaczenie strony, do której prowadzi link.
Anchor text - innymi słowy - stanowi wizytówkę linkowanej strony. Dodatkowo anchor text świadczy o poziomie witryny. Jeśli wiele anchorów o tytule "najlepsze filmy historyczne" z różnych stron prowadzi do jednej witryny, to ta witryna jest postrzegana jako faktycznie najlepsze źródło informacji o takich filmach.
Nawigacja w obrębie witryny
Anchor text pozwala użytkownikom zrozumieć, dokąd prowadzi link. Ponadto wpływa korzystnie na
przejrzystość linkowania wewnętrznego w obrębie witryny. Dobrze skonstruowany internal linking z jasnymi anchor textami stanowi na przykład o sile i jakości klastra tematycznego.
Różnorodne anchory
Linki w obrębie jednej strony, np. pojedynczego artykułu, powinny mieć
zdywersyfikowane anchory. W ten sposób czytelność dla użytkownika jest większa. Ponadto wyszukiwarka w ten sposób lepiej rozumie przeznaczenie każdego odnośnika.