Anchor text: Czy Twoje linki mają właściwą treść?

Anchor text to w dosłownym tłumaczeniu "tekst zakotwiczenia". Jest bardzo istotnym pojęciem w kontekście linkbuildingu oraz SEO. Co dokładnie oznacza i jak optymalizować anchory? Przekonajmy się!

Co to jest anchor text?


Anchor text to fraza, w którą można kliknąć. Stanowi tekst linku, przenoszącego użytkownika na nową stronę. Anchor paroma słowami opisuje treść, do której prowadzi link. W ten sposób zarówno użytkownik, jak i wyszukiwarka rozumieją, dokąd prowadzi odnośnik. Dobry anchor text daje jasno do zrozumienia, czego możemy spodziewać się po wejściu w link.

Anchor text a SEO


Tekst zakotwiczenia ma spory wpływ na SEO strony. Jak wspomnieliśmy, stanowi istotną informację zarówno dla użytkowników, jak i algorytmów wyszukiwarki. Przyjrzyjmy się kluczowym aspektom anchor text w świetle SEO.

Słowa kluczowe (keywords)


Każda strona powinna być optymalizowana pod odpowiednio dobrane słowa kluczowe. Proces doboru tych słów to keyword research. Pomagają w tym m.in. narzędzia Google, takie jak Google Keyword Planner. Jeśli tekst linku zawiera słowo kluczowe - świetnie! Wówczas algorytmy łatwiej zrozumieją ich treść. Pamiętajmy jednak, by nie umieszczać zbyt wielu linków o identycznym anchorze na jednej stronie.

Przeznaczenie strony


Użytkownik i algorytm, dzięki tekstowi zakotwiczenia, rozumieją, jakie jest przeznaczenie strony, do której prowadzi link. Anchor text - innymi słowy - stanowi wizytówkę linkowanej strony. Dodatkowo anchor text świadczy o poziomie witryny. Jeśli wiele anchorów o tytule "najlepsze filmy historyczne" z różnych stron prowadzi do jednej witryny, to ta witryna jest postrzegana jako faktycznie najlepsze źródło informacji o takich filmach.

Nawigacja w obrębie witryny


Anchor text pozwala użytkownikom zrozumieć, dokąd prowadzi link. Ponadto wpływa korzystnie na przejrzystość linkowania wewnętrznego w obrębie witryny. Dobrze skonstruowany internal linking z jasnymi anchor textami stanowi na przykład o sile i jakości klastra tematycznego.

Różnorodne anchory


Linki w obrębie jednej strony, np. pojedynczego artykułu, powinny mieć zdywersyfikowane anchory. W ten sposób czytelność dla użytkownika jest większa. Ponadto wyszukiwarka w ten sposób lepiej rozumie przeznaczenie każdego odnośnika.

Przykładowe anchory


Teksty zakotwiczenia mogą być pisane w różny sposób, w zależności od przeznaczenia linku. Możemy wyróżnić przykładowe rodzaje anchorów ze względu na ich cel:

  • Anchor text z precyzyjną frazą kluczową. Np.: "Najlepsze gry fantasy 2023".
  • Anchor text z frazą kluczową, ale w kontekście. Np.: "Zobacz nasze recenzje najlepszych gier fantasy 2023".
  • Anchor text z nazwą własną. Może to być firma lub marka. Np.: "Przejdź na stronę Mercedes-Benz", "Zobacz najnowsze szkolenia Marketing Online".
  • Neutralny anchor text. Często zawiera Call to action - wezwanie do działania. "Kliknij tutaj", "Przejdź do podsumowania", "Zapoznaj się z formularzem".


  • Przykładowe anchory dla różnych branż


    Blog marketingowy:
  • Przeczytaj nasz artykuł o content marketingu
  • Zobacz porady do tworzenia treści

  • Klinika medyczna:
  • Umów się na wizytę u wybranego specjalisty
  • Przeczytaj o leczeniu alergii u dzieci i nastolatków

  • Sklep z narzędziami:
  • Kup teraz profesjonalne elektronarzędzia
  • Znajdź odpowiednie akcesoria do remontu

  • Blog o ogrodnictwie:
  • Przeczytaj o naturalnych metodach ochrony roślin
  • Nasze porady na temat uprawy pomidorów

  • Serwis sportowy:
  • Aktualności i analizy meczów NBA
  • Sprawdź wyniki ostatnich meczów Premier League


  • Przykładowe anchor text

    Przykłady tekstów zakotwiczenia z naszego artykułu Najważniejsze algorytmy Google, które kierują do wpisów o poszczególnych algorytmach



    Anchor text a algorytm Google Penguin


    Najważniejszym algorytmem, który sprawdza anchory na stronie i zajmuje się linkowaniem, jest Pingwin (Penguin). Ten algorytm zajmuje się m.in. walką ze spamowymi linkami, farmami linków czy nadmiernym linkowaniem zwrotnym. Przygląda się również tekstom zakotwiczenia i ocenia, czy są wartościowe, wpływając przy tym na pozycjonowanie. Pingwinowi poświęcony jest osobny artykuł: Google Penguin - algorytm, który uwielbia jakościowe linki.

    Podsumowując: anchor text to jedno z najistotniejszych pojęć wspólnych dla linków i SEO. Warto zadbać o właściwe teksty zakotwiczenia, gdyż wpływają na pozycjonowanie strony i stanowią nieocenioną wartość dla użytkownika!

    Przeczytaj również artykuł o mocy, którą potrafią nieść linki: Link juice: czym jest i jak wpływa na SEO strony?

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski