Do tak zaplanowanej kampanii reklamowej musimy odpowiednio dobrać i zainstalować schemat oceny efektywności poszczególnych kampanii w mediach. Taki schemat uwzględnia proces zakupowy klientów i różne role mediów na każdym etapie. Proces tworzenia schematu określany jest często jako “Measurement Planning Process”. Polega na wyznaczeniu odpowiednich KPI (
Key Performance Indicators) dla wszystkich wykorzystanych mediów w kampanii reklamowej.
Bez właściwego pomiaru nie da się zoptymalizować żadnej kampanii reklamowej na poziomie szczegółowym. Nawet kampanie wizerunkowe, mające na celu budowę znajomości marki i zainteresowanie, powinno się dokładnie mierzyć i optymalizować na poziomie kreacji reklamowych czy miejsc wyświetlania. Jako główne KPI w tego typu kampanii wymienić można: interakcje z reklamą, przejście na stronę i zaangażowane na stronie www. Konwersję na sprzedaż taka kampania będzie miała małą, ale wzmocni się wizerunek marki, wzrośnie liczba wyszukiwań nazwy firmy w Google oraz poprawi się współczynnik konwersji na sprzedaż ze słów kluczowych w Google Ads i SEO.
Nieco innego podejścia wymaga Content Marketing, gdzie poprzez treść docieramy do osób będących rzadziej na etapie szukania oferty czy zakupu, ale które możemy zainteresować naszym produktem czy usługą. Na tym etapie wystarczającym KPI będzie przeczytanie artykułu, zapis do newslettera czy też kliknięcie like. Kiedy osoba szuka za pomocą słów kluczowych konkretnych produktów, usług lub rozwiązań problemu, do gry wejdzie search marketing (Google Ads i SEO) i zwykle dzięki linkom z Google klient trafi na stronę kilka razy przed zakupem, w końcowej fazie posługując się słowami brandowymi.
Frazy brandowe (branded keywords) to takie, które zawierają nazwę firmy. To właśnie frazy brandowe odznaczają się najwyższym współczynnikiem konwersji last click.