Above The Fold, Below The Fold i ich znaczenie na stronie

Pojęcia Above The Fold oraz Below The Fold odnoszą się do widoczności treści na stronie. Mają spore znaczenie dla użyteczności z punktu widzenia użytkownika. Dlatego warto zrozumieć ich istotę i optymalnie zaplanować swój content. Do dzieła!

Co to jest Above The Fold?


Above The Fold to obszar strony, który wyświetla się po jej wczytaniu - bez przewijania. Termin pochodzi jeszcze z czasów papierowych gazet, które w kioskach często były złożone na pół. Above The Fold, czyli dosłownie "nad zagięciem" to górna połowa pierwszej strony gazety. Prezentowała nazwę gazety i najważniejszy nagłówek oraz ewentualnie fragment fotografii, która ilustrowała treść czołowego artykułu.

Above The Fold, Below The Fold i ich znaczenie na stronie

Przykład Above The Fold - czyli obszaru, który stanowi górną połowę zgiętej gazety


Above The Fold to obszar o kluczowym znaczeniu. Musi przyciągnąć uwagę użytkownika, bowiem nie każdy przewinie dalej.

Co warto umieścić w Above The Fold?


  • Nazwę strony, jej logo,
  • Przykuwający uwagę nagłówek, zaś z samej treści - intrygujący lead, dobre zdjęcie główne,
  • Elementy Call to action - coś, co zachęci do dalszych działań. "Zobacz więcej", "Czytaj dalej", "Sprawdź ofertę",
  • Ścieżkę z okruszków - breadcrumbs. Pomaga w nawigacji i ułatwia czytelność witryny.

  • Celem sekcji Above The Fold jest zdobycie uwagi odbiorcy. Powinniśmy zachęcić go do pozostania na stronie i wchodzenia w dalsze interakcje. Treść "nad zagięciem" musi być na tyle dobra, by użytkownik chętnie scrollował dalej.
    Część Above The Fold jest także wizytówką strony. Musi sprawiać dobre wrażenie i być estetyczna. Jeśli odbiorca ujrzy odpychającą stronę, szybko ją opuści. Zwiększa to istotny przy pozycjonowaniu bounce rate - "współczynnik odrzuceń", który powinien być jak najniższy.
    Above The Fold stanowi swoistą obietnicę tego, co oferuje strona w całej swojej okazałości. Dlatego przykuwający uwagę nagłówek musi być zgodny z treścią zawartą w Below The Fold. W przeciwnym razie strona zostanie skategoryzowana jako clickbait i straci na wiarygodności.

    Co to jest Below The Fold?


    Jak nietrudno się domyślić, Below The Fold to część strony, do której użytkownik dociera po przewinięciu. Jest to zatem wszystko, czego nie widać po pierwszej interakcji, niewymagającej scrollowania. Co do zasady, sekcję Below The Fold pozna tylko ten odbiorca, który zainteresuje się dostatecznie, by przewijać dalej.

    Co umieścić w Below The Fold?


  • Szczegółowe informacje i dane,
  • Rozwinięcie wątków zaznaczonych w Above The Fold,
  • Dłuższe opisy produktów lub usług,
  • Dodatkowe zdjęcia i grafiki czy materiały video,
  • Przyciski zachęcające do dalszego eksplorowania witryny dzięki Call to action. Na przykład nakłaniające do przejścia do strony zakupowej.


  • Above The Fold i Below The Fold jako całość


    Below The Fold powinno dostarczać wszystkich informacji, które obiecuje Above The Fold. Obie sekcje uzupełniają się wzajemnie i nie mogą istnieć jedna bez drugiej. Jedyny przypadek to ten, w którym strona jest na tyle krótka, że nie wymaga przewijania. Wówczas cała treść znajduje się w oknie przeglądarki, a podział na górę i dół naturalnie zanika.

    Warto zastanowić się nad podziałem treści na własnej stronie. Każda witryna rządzi się własnymi prawami, wziąwszy pod uwagę branżę, typ treści i sposób prezentacji. Nie zawierajmy przesadnie dużo treści w Above The Fold. Naszym celem jest skłonienie odbiorcy do przewijania. Dlatego niech Above The Fold przykuje uwagę, a Below The Fold dostarczy szczegółowych informacji.

    Na koniec spójrzmy na parę przykładów podziału treści na "górę i dół" dla wybranych stron.

    Above The Fold i Below The Fold - praktyczne przykłady


    Strona gabinetu okulistycznego


    Above The Fold:

  • Nagłówek z logo i nazwą gabinetu,
  • Zdjęcie lub grafika sugerujące zdrowe oczy - zadowolony pacjent,
  • Krótki slogan, który podkreśla profesjonalizm gabinetu,
  • Element Call to action, np. "Umów wizytę".


  • Below The Fold:

  • Szczegółowe informacje o usługach - badaniach, konsultacjach,
  • Opis lekarzy i ich doświadczenia,
  • Opinie zadowolonych klientów gabinetu,
  • Formularz kontaktowy, dane kontaktowe, lokalizacja i godziny otwarcia,
  • Najczęściej zadawane pytania dot. wizyt w gabinecie (FAQ - Frequently Asked Questions).


  • Strona z newsami


    Above The Fold:

  • Nagłówek z nazwą strony, logo portalu,
  • Informacja dnia - przykuwający uwagę nagłówek i zdjęcie oraz krótki lead,
  • Call to action - "Zobacz wszystkie wiadomości", "Czytaj więcej",
  • Nawigacja do sekcji - Sport, Technologia, Zdrowie, etc.


  • Below The Fold:

  • Lista aktualnych newsów i wiadomości,
  • Polecane artykuły,
  • Kategorie tematyczne,
  • Informacje o redakcji, polityce prywatności,
  • Sekcja komentarzy użytkowników i blog.


  • Artykuł o sadzeniu pomidorów na blogu ogrodowym


    Above The Fold:

  • Nagłówek artykułu i fotografia, które przykuwają uwagę,
  • Krótki lead, mówiący o tym, czego dowiemy się z artykułu,
  • Spis treści (np. z boku strony),
  • Call to action - "Przewiń w dół, by dowiedzieć się więcej".


  • Below The Fold:

  • Treść artykułu, podzielona nagłówkami H2 i H3 na sekcje, wyjaśniająca niuanse sadzenia pomidorów,
  • Zdjęcia do każdej sekcji, ilustrujące treść,
  • Dodatkowe wskazówki oraz linki odsyłające do pokrewnych tematów (linkowanie wewnętrzne),
  • Lista potrzebnych narzędzi,
  • Zachęcenie do subskrypcji newslettera ogrodniczego i odwiedzenia sklepu stacjonarnego.


  • Przeczytaj dodatkowo: Landing page a pozycjonowanie strony

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski