Wskaźniki w marketingu i biznesie
Niniejszy artykuł, jak wspomnieliśmy we wstępie, gromadzi wiedzę i odsyła do wpisów o każdym ze wskaźników. Identycznie wygląda nasz
klaster tematyczny dotyczący algorytmów wyszukiwarki Google, takich jak YMYL czy Koliber - warto się zapoznać!
➡️
Przeczytaj: Najważniejsze algorytmy wyszukiwarki Google
Przejdźmy teraz do omówienia pokrótce najważniejszych wskaźników, które mogą okazać się nieocenione w procesie weryfikacji stosunków z klientami czy kondycji finansowej przedsiębiorstwa.
CSAT - miara satysfakcji klienta
CSAT - Customer Satisfaction Score - to wskaźnik, dzięki któremu zbadamy krótkoterminowe zadowolenie klienta z produktu, usługi bądź doświadczenia. Służy do zbierania feedbacku odnośnie ostatniej interakcji z firmą lub jej ofertą. Dzięki niemu zlokalizujemy obszary, które wymagają poprawy. Przy obliczaniu wskaźnika CSAT bierzemy pod uwagę liczbę pozytywnych odpowiedzi w odniesieniu do całkowitej liczby odpowiedzi (na dane pytanie). W przypadku CSAT możemy pytać naprawdę o sporo rzeczy - od zadowolenia z oferty, przez ocenę wyglądu i funkcjonalności, aż po ewentualne dodatkowe uwagi na temat oferty.
➡️
Więcej dowiesz się z artykułu: Wskaźnik CSAT, czyli jak badać satysfakcję klienta
NPS - miara lojalności klienta
NPS - Net Promoter Score - pozwala nam zmierzyć poziom lojalności klientów. W tym wskaźniku, w przeciwieństwie do CSAT, zadajemy w zasadzie jedno zasadnicze pytanie: Czy poleciliby Państwo nasz produkt (usługę, doświadczenie) rodzinie lub znajomym? Odpowiedź na to pytanie pomaga nam oszacować prawdopodobieństwo rekomendacji oferty innym potencjalnym klientom. Miara wyraża się w skali 0-10, a respondenci NPS są dzieleni na trzy grupy: Krytyków (0-6), Neutralnych (7-8) i Promotorów (9-10). W zależności od procentowego stosunku skrajnych grup, musimy podjąć działania naprawcze lub po prostu optymalizować nasz proces.
➡️
Więcej dowiesz się z artykułu: Wskaźnik NPS, czyli jak spytać klienta, czy poleca naszą ofertę
CES - miara wysiłku klienta
CES - Customer Effort Score - to wskaźnik, dzięki któremu zbierzemy feedback od klientów odnośnie stopnia trudności procesu, przez który przeszli. Może to być proces zakupowy, proces zwrotu produktów, kontaktu z działem obsługi i tak dalej. Pozwala nam zweryfikować, czy nasz kontakt z konsumentem jest łatwy, co przekłada się na jego User Experience. W celu pomiaru CES zadaje się pytanie w rodzaju "Jak oceniasz poziom trudności wypełnienia formularza zakupowego?" i podaje 5-stopniową skalę. Skala zwyczajowo zaczyna się od "Zdecydowanie trudno" a kończy na "Zdecydowanie łatwo", zaś sam CES to średnia, liczona z wyników odpowiedzi na takie pytanie.
➡️
Więcej dowiesz się z artykułu: Wskaźnik CES - badanie wysiłku klienta w relacjach z firmą