7 ważnych wskaźników i miar w marketingu i biznesie

W codziennej działalności naszej firmy musimy monitorować wiele zmiennych, które definiują jej kondycję. W tym celu stworzono mnóstwo wskaźników, pozwalających nam śledzić m.in. zwroty z inwestycji czy poziom zadowolenia konsumentów. Opisaliśmy niejeden wskaźnik w osobnych artykułach, a teraz postanowiliśmy zebrać tę wiedzę do jednego wpisu ogólnego. Pod każdym opisem wskaźnika znajdziesz odnośnik do artykułu, który opowiada o nim jeszcze szerzej. Jeśli baza wiedzy na temat wskaźników będzie się rozszerzać, będziemy odpowiednio aktualizować ten artykuł. Zapraszamy do zapoznania się z 7 najważniejszymi naszym zdaniem wskaźnikami dla marketingu i biznesu.

Wskaźniki w marketingu i biznesie


Niniejszy artykuł, jak wspomnieliśmy we wstępie, gromadzi wiedzę i odsyła do wpisów o każdym ze wskaźników. Identycznie wygląda nasz klaster tematyczny dotyczący algorytmów wyszukiwarki Google, takich jak YMYL czy Koliber - warto się zapoznać!

➡️ Przeczytaj: Najważniejsze algorytmy wyszukiwarki Google

Przejdźmy teraz do omówienia pokrótce najważniejszych wskaźników, które mogą okazać się nieocenione w procesie weryfikacji stosunków z klientami czy kondycji finansowej przedsiębiorstwa.

CSAT - miara satysfakcji klienta


CSAT - Customer Satisfaction Score - to wskaźnik, dzięki któremu zbadamy krótkoterminowe zadowolenie klienta z produktu, usługi bądź doświadczenia. Służy do zbierania feedbacku odnośnie ostatniej interakcji z firmą lub jej ofertą. Dzięki niemu zlokalizujemy obszary, które wymagają poprawy. Przy obliczaniu wskaźnika CSAT bierzemy pod uwagę liczbę pozytywnych odpowiedzi w odniesieniu do całkowitej liczby odpowiedzi (na dane pytanie). W przypadku CSAT możemy pytać naprawdę o sporo rzeczy - od zadowolenia z oferty, przez ocenę wyglądu i funkcjonalności, aż po ewentualne dodatkowe uwagi na temat oferty.

➡️ Więcej dowiesz się z artykułu: Wskaźnik CSAT, czyli jak badać satysfakcję klienta

NPS - miara lojalności klienta


NPS - Net Promoter Score - pozwala nam zmierzyć poziom lojalności klientów. W tym wskaźniku, w przeciwieństwie do CSAT, zadajemy w zasadzie jedno zasadnicze pytanie: Czy poleciliby Państwo nasz produkt (usługę, doświadczenie) rodzinie lub znajomym? Odpowiedź na to pytanie pomaga nam oszacować prawdopodobieństwo rekomendacji oferty innym potencjalnym klientom. Miara wyraża się w skali 0-10, a respondenci NPS są dzieleni na trzy grupy: Krytyków (0-6), Neutralnych (7-8) i Promotorów (9-10). W zależności od procentowego stosunku skrajnych grup, musimy podjąć działania naprawcze lub po prostu optymalizować nasz proces.

➡️ Więcej dowiesz się z artykułu: Wskaźnik NPS, czyli jak spytać klienta, czy poleca naszą ofertę

CES - miara wysiłku klienta


CES - Customer Effort Score - to wskaźnik, dzięki któremu zbierzemy feedback od klientów odnośnie stopnia trudności procesu, przez który przeszli. Może to być proces zakupowy, proces zwrotu produktów, kontaktu z działem obsługi i tak dalej. Pozwala nam zweryfikować, czy nasz kontakt z konsumentem jest łatwy, co przekłada się na jego User Experience. W celu pomiaru CES zadaje się pytanie w rodzaju "Jak oceniasz poziom trudności wypełnienia formularza zakupowego?" i podaje 5-stopniową skalę. Skala zwyczajowo zaczyna się od "Zdecydowanie trudno" a kończy na "Zdecydowanie łatwo", zaś sam CES to średnia, liczona z wyników odpowiedzi na takie pytanie.

➡️ Więcej dowiesz się z artykułu: Wskaźnik CES - badanie wysiłku klienta w relacjach z firmą

Churn rate - wskaźnik rezygnacji klientów


Churn rate to miara, pozwalająca określić, jaki procent użytkowników lub subskrybentów zrezygnował z naszej usługi w określonym czasie. Churn jest wykorzystywany zwłaszcza przez firmy, które swój model usługowy opierają na subskrypcjach lub stałych kontaktach z konsumentami (jak nietrudno się domyślić, są to przede wszystkim platformy streamingowe). Churn rate bierze w kalkulacji pod uwagę liczbę klientów, którzy zrezygnowali, i odnosi ją do całkowitej liczby klientów na początku badanego okresu. Niski churn jest akceptowalny, ale jeśli wzrasta, jest to sygnał alarmowy do gruntownych zmian.

➡️ Więcej dowiesz się z artykułu: Churn rate - wskaźnik, który bada rezygnujących klientów

CLV - wskaźnik wartości życiowej klienta


CLV - Customer Lifetime Value - określa prognozowaną wartość, przypisaną całej przyszłej relacji z klientem. Dzięki CLV możemy obliczyć szacowaną kwotę pieniężną, którą przyniesie od początku do końca interakcja konsumenta z produktem bądź usługą. Znając CLV, możemy określić, ile warto zainwestować w pozyskanie klienta, lepiej alokować budżet reklamowy, zrozumieć, które grupy klientów są najwartościowsze czy maksymalizować wartość klientów. Znajomość CLV jest kluczowa w podejmowaniu istotnych decyzji inwestycyjnych, a sam wskaźnik jest przydatny praktycznie dla każdej branży.

➡️ Więcej dowiesz się z artykułu: Customer Lifetime Value - dlaczego warto znać wskaźnik wartości życiowej klienta

ROAS - wskaźnik zwrotu z wydatków reklamowych


ROAS - Return On Advertising Spend - określa skuteczność działań reklamowych w Internecie. Mówi nam, ile zł przychodu generuje każda złotówka wydana na reklamę. Dzięki ROAS ocenimy efektywność kampanii, np. kampanii Google Ads lub kampanii Meta Ads - czyli to, jak efektywnie przekształcają budżet reklamowy w przychody.

➡️ Więcej dowiesz się z artykułu: ROAS - najważniejszy wskaźnik dla kampanii reklamowej

ROI - wskaźnik zwrotu z inwestycji


ROI - Return on Investment - mówi nam, w jakim stopniu korzyści z inwestycji przewyższają poniesione na nią nakłady. Dzięki ROI możemy zmierzyć efektywność inwestycyjną firmy, określić ryzyko danych działań inwestycyjnych czy wesprzeć się tym wskaźnikiem przy planowaniu istotnych decyzji.

➡️ Więcej dowiesz się z artykułu: ROI - Return on Investment

Inne przydatne wskaźniki i miary


  • Customer Acquisition Cost (CAC) - miara, określająca całkowity koszt pozyskania nowego klienta dla danego biznesu. Bierze pod uwagę wszystkie wydatki związane z marketingiem, sprzedażą i innymi czynnikami. Naturalnie wszystkie firmy dążą do obniżania CAC, co zwiększa rentowność, gdyż niższy CAC przekłada się na większy zysk z każdego klienta. W artykule poświęconym CAC piszemy m.in. jak go obniżyć i obliczyć.
  • Dwell time - miara określająca czas od wejścia na stronę aż do jej opuszczenia. Im wyższy wskaźnik dwell time, tym naturalnie użytkownik spędził na stronie więcej czasu. Jest to bardzo cenna informacja dla nas jako pozycjonerów i administratorów witryny. Dwell time jest też brany pod uwagę przez niejeden algorytm wyszukiwarki w trakcie procesu pozycjonowania stron na liście wyników wyszukiwania.
  • CTR - Click-through rate określa stosunek kliknięć w link lub stronę do liczby ich wyświetleń. Stosuje się go do miary efektywności kampanii i działań w Internecie. Inaczej nazywany współczynnikiem klikalności.
  • Bounce rate - współczynnik odrzuceń. Procentowa miara, która określa odsetek użytkowników, którzy stosunkowo szybko opuścili daną stronę. Po kliknięciu w link zostali chwilę na stronie, nie przeglądali dalej witryny i wrócili do wyników wyszukiwania. Bounce rate wykorzystuje się do pomiaru skuteczności strony. Wskazuje, czy jej odbiorcy znaleźli na niej to, czego szukali, oraz jakie sprawia ogólne wrażenie. Jeśli bowiem szybko ją opuścili, oznacza to, że nie wzbudziła pozytywnych odczuć i nie spełniła ich oczekiwań.


  • Jeśli planujesz wykorzystywać analitykę internetową w karierze zawodowej, chcesz pracować jako specjalista ds. analityki w Internecie, samodzielnie oceniać i kontrolować efektywność kampanii reklamowych, zlecasz działania agencji i chcesz lepiej rozumieć wyniki raportów, prowadzisz samodzielne kampanie i pragniesz je doskonalić - mamy dla Ciebie świetną propozycję. Zapisz się na nasze profesjonalne szkolenie z Google Analytics 4!

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski