Zastosowanie wskaźnika Average Session Duration
Im sesja na stronie jest dłuższa, tym potencjalnie większa jest jej użyteczność i unikalność dla użytkownika. To szczególnie istotne w przypadku stron o charakterze poradnikowym, zawierających wnikliwe, obszerne i wyczerpujące treści (
long-form content). Odmianą contentu tego rodzaju są treści wiecznie zielone, czyli
Evergreen content - artykuły długie i nietracące na aktualności, niezależnie od pory roku. Takiego rodzaju treści warto mieć na swojej stronie i optymalizować je oraz cyklicznie aktualizować (lub poddawać
recyklingowi treści), gdyż przyciągają stały wartościowy ruch.
Średni czas trwania sesji jest wskaźnikiem zaangażowania i wartości, jaką strona internetowa dostarcza swoim użytkownikom. Może nam pomóc w ocenie:
Jakości treści - czy content jest interesujący dla użytkowników i angażuje ich (zachęca do dalszego czytania, wędrowania po stronie lub dokonania konwersji)?
Użyteczności strony - czy strona jest łatwa w nawigacji, czy zachęca do dalszego eksplorowania? Czy posiada odpowiedni interfejs, który to ułatwia (UI - User Interface)?
Skuteczności strategii marketingowych - czy kampanie przyciągają odpowiednich użytkowników, którzy są zainteresowani treścią?
Jak sprawdzić wskaźnik Average Session Duration?
Narzędziem do monitorowania średniego czasu trwania sesji jest Google Analytics. Wskaźnik sprawdzimy w następujący sposób:
- Logujemy się do usługi Google Analytics 4 i wybieramy witrynę do analizy.
- Przechodzimy do sekcji Publiczność (Audience) i wybieramy Przegląd (Overview).
- Znajdziemy tu podstawowe metryki, w tym Average Session Duration.
Tak jak w przypadku Pages Per Session, tak i tu możemy sobie zadać pytanie, czy istnieje optymalny poziom omawianego wskaźnika. Taki poziom jest uzależniony od wielu czynników - typu strony, przeznaczenia treści, branży czy oczekiwań grupy docelowej. Nie ma ściśle określonej, idealnej wartości. Na przykład dla stron oferujących szybkie odpowiedzi na konkretne pytania krótszy czas sesji będzie akceptowalny i oczekiwany. Tak samo dla blogów, stron edukacyjnych czy mediów dłuższy czas sesji wskazuje na głębsze zaangażowanie i zainteresowanie treściami, dlatego będzie pożądany (tak jak w przypadku wspomnianego long-form i evergreen contentu). Generalizując odpowiedź na pytanie o optymalny czas: wyższy średni czas trwania sesji jest postrzegany pozytywnie, ponieważ sugeruje, że użytkownicy znajdują treść na stronie wartościową i angażującą.
Dla większości stron średni czas trwania sesji wynoszący kilka minut jest uważany za zdrowy znak zaangażowania użytkownika.