Average Session Duration w GA4 – wskaźnik, który warto znać

Average Session Duration, czyli Średni czas trwania sesji, to przydatny w marketingu internetowym wskaźnik. Obok wskaźnika Pages Per Session (Strony na sesję) pozwala nam analizować kondycję strony i poziom zaangażowania naszych użytkowników. W tym artykule przyjrzymy mu się dokładniej, a mianowicie powiemy, o czym mówi, jak jest liczony i gdzie go sprawdzić. Przedstawimy również metody optymalizacji wskaźnika Average Session Duration. Zachęcamy do lektury artykułu.

Wskaźnik Average Session Duration


Average Session Duration, czyli średni czas trwania sesji, to wskaźnik analityczny używany w SEO i marketingu cyfrowym. Służy do pomiaru średniego czasu, jaki użytkownicy spędzają na stronie internetowej podczas jednej sesji. To kluczowy wskaźnik zaangażowania, który pomaga zrozumieć, jak treść i funkcjonalność strony wpływają na zainteresowanie odwiedzających.

➡️ Przeczytaj o innych istotnych wskaźnikach:

  • Dwell time
  • Bounce rate
  • Pages Per Session
  • Click-through rate

  • Jak obliczany jest wskaźnik Average Session Duration


    Średni czas trwania sesji jest obliczany przez podzielenie całkowitego czasu spędzonego na stronie przez wszystkich użytkowników (w sekundach) przez liczbę wszystkich sesji w danym okresie. Przykładowo: jeśli użytkownicy spędzili 400 minut na stronie w ciągu 40 sesji, średni czas sesji wynosi 10 minut.

    Jak obliczany jest wskaźnik average session duration

    ➡️ Zapoznaj się z naszą usługą analityki internetowej

    Zastosowanie wskaźnika Average Session Duration


    Im sesja na stronie jest dłuższa, tym potencjalnie większa jest jej użyteczność i unikalność dla użytkownika. To szczególnie istotne w przypadku stron o charakterze poradnikowym, zawierających wnikliwe, obszerne i wyczerpujące treści (long-form content). Odmianą contentu tego rodzaju są treści wiecznie zielone, czyli Evergreen content - artykuły długie i nietracące na aktualności, niezależnie od pory roku. Takiego rodzaju treści warto mieć na swojej stronie i optymalizować je oraz cyklicznie aktualizować (lub poddawać recyklingowi treści), gdyż przyciągają stały wartościowy ruch.

    Średni czas trwania sesji jest wskaźnikiem zaangażowania i wartości, jaką strona internetowa dostarcza swoim użytkownikom. Może nam pomóc w ocenie:

  • Jakości treści - czy content jest interesujący dla użytkowników i angażuje ich (zachęca do dalszego czytania, wędrowania po stronie lub dokonania konwersji)?
  • Użyteczności strony - czy strona jest łatwa w nawigacji, czy zachęca do dalszego eksplorowania? Czy posiada odpowiedni interfejs, który to ułatwia (UI - User Interface)?
  • Skuteczności strategii marketingowych - czy kampanie przyciągają odpowiednich użytkowników, którzy są zainteresowani treścią?

  • Jak sprawdzić wskaźnik Average Session Duration?


    Narzędziem do monitorowania średniego czasu trwania sesji jest Google Analytics. Wskaźnik sprawdzimy w następujący sposób:

    1. Logujemy się do usługi Google Analytics 4 i wybieramy witrynę do analizy.
    2. Przechodzimy do sekcji Publiczność (Audience) i wybieramy Przegląd (Overview).
    3. Znajdziemy tu podstawowe metryki, w tym Average Session Duration.

    Tak jak w przypadku Pages Per Session, tak i tu możemy sobie zadać pytanie, czy istnieje optymalny poziom omawianego wskaźnika. Taki poziom jest uzależniony od wielu czynników - typu strony, przeznaczenia treści, branży czy oczekiwań grupy docelowej. Nie ma ściśle określonej, idealnej wartości. Na przykład dla stron oferujących szybkie odpowiedzi na konkretne pytania krótszy czas sesji będzie akceptowalny i oczekiwany. Tak samo dla blogów, stron edukacyjnych czy mediów dłuższy czas sesji wskazuje na głębsze zaangażowanie i zainteresowanie treściami, dlatego będzie pożądany (tak jak w przypadku wspomnianego long-form i evergreen contentu). Generalizując odpowiedź na pytanie o optymalny czas: wyższy średni czas trwania sesji jest postrzegany pozytywnie, ponieważ sugeruje, że użytkownicy znajdują treść na stronie wartościową i angażującą. Dla większości stron średni czas trwania sesji wynoszący kilka minut jest uważany za zdrowy znak zaangażowania użytkownika.

    Jak optymalizować średni czas trwania sesji?


    Jak już zaznaczyliśmy, dłuższy czas trwania sesji użytkownika na stronie internetowej to zdrowy sygnał co do jej kondycji i wartości. W związku z tym powinniśmy dokładać starań, by optymalizować (wydłużać) Average Session Duration. Możemy to zrobić poprzez poniższe działania:

  • Poprawa jakości treści. Publikujmy wysokiej jakości, wartościowe i angażujące treści, które odpowiadają na pytania i potrzeby grupy docelowej. Przed stworzeniem contentu niezbędny jest odpowiedni Keyword research; w poszukiwaniu aktualnie popularnych tematów pomogą nam usługi pokroju Google Trends. Przy okazji uważajmy, żeby nie przesadzić z częstotliwością wykorzystania fraz kluczowych. Sprawi to, że treść będzie mniej czytelna i użyteczna dla użytkownika, a także gorzej postrzegana przez algorytmy wyszukiwarki. Takie negatywne zjawisko nosi nazwę keyword stuffing.
  • Ulepszanie użyteczności i projektowania strony. Upewnijmy się, że strona jest intuicyjna w nawigacji i łatwa w obsłudze, zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i desktopowych. Przeczytaj: User friendly page
  • Wykorzystanie multimediów. Warto integrować tekst z elementami wizualnymi, takimi jak zdjęcia, wideo i infografiki. Pozwala to uatrakcyjnić treści i zwiększyć zaangażowanie użytkowników.
  • Interaktywne elementy. Opłaca się dodawać ankiety, quizy lub interaktywne slajdery, które mogą zwiększyć czas spędzony na stronie.
  • Linkowanie wewnętrzne. Zachęcajmy do dalszego eksplorowania strony poprzez strategiczne umieszczanie linków wewnętrznych do powiązanych treści.
  • Optymalizacja prędkości ładowania strony. Upewnijmy się, że strona ładuje się szybko, aby zminimalizować ryzyko opuszczenia przez użytkowników zniecierpliwionych oczekiwaniem. Temu zagadnieniu poświęciliśmy osobny artykuł: Szybkość ładowania strony a SEO i UX

  • Podsumowując: średni czas trwania sesji - Average Session Duration - jest ważnym wskaźnikiem zaangażowania, który pomaga zrozumieć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję ze stroną. Optymalizując stronę pod kątem lepszej jakości treści, użyteczności i interaktywności możemy znacząco wpłynąć na zwiększenie tego wskaźnika. Przyczynia się to do poprawy ogólnej wydajności strony, widoczności w wynikach wyszukiwania i satysfakcji użytkowników.

    Polecamy również lekturę artykułów:

  • Czynniki rankingowe - jak wpływają na pozycję strony w wynikach wyszukiwania?
  • Marketing Mix 4A: zbuduj przystępność i świadomość marki


  • Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Jeśli planujesz wykorzystywać lub wykorzystujesz analitykę internetową w swojej karierze zawodowej, chcesz zacząć pracować jako specjalista ds. analityki w Internecie, samodzielnie oceniać i kontrolować efektywność kampanii reklamowych, zlecasz działania reklamowe agencji, z którą chcesz usprawnić komunikację i lepiej rozumieć otrzymywane od niej raporty, samodzielnie prowadzisz kampanie reklamowe i chcesz stale je udoskonalać - nasze szkolenie Google Analytics 4 jest dla Ciebie rozwiązaniem idealnym. Zapisz się już dziś!

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski